Meer mannen in de kleuterklas? Voor deze leraar de normaalste zaak van de wereld
1 maart 2024 om 14:08
2 minuten lezen

Meer mannen in de kleuterklas? Voor deze leraar de normaalste zaak van de wereld

Lesgeven aan de kleutergroep is voor Baarslag een hele andere ervaring dan voor de groepen 3 tot en met 8 staan. Hij liep stage in het onderwijs, en toen kwam hij tot de conclusie dat de kleuterklas een fijnere plek was.

Bovenbouw 

Maar Baarslag is vrijwel de enige van zijn mannelijke leeftijdsgenoten. Mannen die de lerarenopleiding hebben afgerond, kiezen vooralsnog sneller voor de bovenbouw. Volgens oud-onderzoeker Gerda Geerdink is dat niet heel raar. Er moet volgens haar meer gekeken worden naar de studenten en daar het onderwijs op aanpassen. “Met de expertises van de verscheidene leraren kan je veel meer doen.”

‘Meer mannelijke figuren op school’ 

Geerdink onderzocht twaalf jaar lang de sekseverschillen van leraren. Dat er meer mannen voor de klas komen te staan vindt Geerdink erg belangrijk. Baarslag vindt dat zelf ook. “Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen ook mannelijke figuren op scholen zien rondlopen.” Mannelijke leraren kunnen een rolmodel voor de jongens zijn. Volgens Baarslag is het de bedoeling dat je op een school een kleine samenleving maakt. Fifty-fifty als het gaan om man-vrouwverhouding zou de beste uitkomst zijn.

Volgens Baarslag zou men meer moeite moeten doen om ook mannen voor het onderwijs te laten kiezen. Dat mannelijke studenten langskomen in de onderbouw om te zien hoe leuk het kan zijn. Of dat er in de lerarenkamer een biljarttafel geplaatst wordt, om maar iets te noemen, stelt Baarslag.

Verplicht stagelopen in alle groepen van de basisschool 

Hij vindt het niet vreemd dat hij maar een van de weinige kleuterdocenten is. Tijdens de lerarenopleiding moet je verplicht stagelopen in alle groepen van de basisschool. “Als de kleuterklas dan wat tegenvalt, dan kies je daar in je latere loopbaan ook niet voor.”

Eigen interessegebied 

Het onderwijs zou daarom ook meer aangepast moeten worden aan eenieder, stelt Geerdink. Er is geen enkele leraar die veertien vakken leuk vindt. De leraar in kwestie moet een goede verhouding hebben met de kinderen in zijn klas, maar volgens Geerdink moeten we er vooral voor zorgen dat ze uitgedaagd worden in hun eigen interessegebieden. Dan kunnen ze de beste versie van zichzelf worden.

Baarslag voert dat al uit in de praktijk, in zijn klaslokaal staat een gitaar. Hij vindt het namelijk zelf erg leuk om met zijn handen creatief bezig te zijn. De kinderen genieten ervan als ik gitaar speel, en ik geniet dan van hun blije koppies, aldus de docent.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Koningin Máxima bij start onderzoek cultuureducatie Méér Muziek in de Klas

    Gisteren om 15:12
    • Basisonderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Gisteren om 09:54

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht