Onderzoek: BBL-studenten vinden sneller werk en verdienen meer dan BOL-studenten
Studenten die een mbo-opleiding volgen via de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) hebben gemiddeld een sterkere positie op de arbeidsmarkt dan studenten die de beroepsopleidende leerweg (BOL) volgen. Dat blijkt uit een analyse van onderzoekers van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit meldt MBO-Today.
De onderzoekers gebruikten CBS-microdata om de loopbanen van mbo-gediplomeerden te vergelijken. Daaruit blijkt dat BBL-afgestudeerden vaker en sneller een baan vinden, vaker een vast contract krijgen en gemiddeld een hoger loon verdienen dan hun BOL-collega’s.
Meer praktijk, meer baankansen
Een belangrijk verschil tussen beide leerwegen is de hoeveelheid tijd die studenten doorbrengen op de werkvloer. BBL-studenten volgen minstens zestig procent van hun opleiding binnen een leerbedrijf, terwijl BOL-studenten gemiddeld minder dan dertig procent van hun opleiding besteden aan stage of praktijkervaring.
Dat verschil blijkt doorslaggevend: 88 procent van de BBL-gediplomeerden had direct na het behalen van het diploma een baan. Bij BOL-afgestudeerden was dat 65 procent. Ook na een jaar blijft het verschil zichtbaar: het aandeel BBL’ers met een vast contract ligt ruim 27 procentpunt hoger.
Loon en loopbaanperspectief
Naast de grotere kans op werk verdienen BBL-gediplomeerden gemiddeld ook meer in de eerste jaren na hun opleiding. Hoewel de inkomensverschillen tussen beide groepen na verloop van tijd kleiner worden, blijft de arbeidsmarktpositie van BBL’ers sterker, zo concluderen de onderzoekers.
De resultaten benadrukken volgens de betrokken instellingen het belang van praktijkgericht leren binnen het mbo. Door nauwe samenwerking tussen scholen en leerbedrijven kunnen studenten beter worden voorbereid op de arbeidsmarkt en sneller doorstromen naar vaste banen.
Achtergrond van het onderzoek
De analyse maakt deel uit van het onderzoek Van mbo naar arbeidsmarkt: de rol van de beroepspraktijkvorming via de bol en de bbl, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Mens en Maatschappij (Amsterdam University Press).