Wat doen scholen tijdens de Week van de Liefde?

Het is alweer Valentijnsdag, de dag waarop de liefde gevierd wordt. Rutgers en Soa Aids Nederland organiseren, in samenwerking met de GGD’en, voor de zevende keer de Week van de Liefde. Vanwege de voorjaarsvakanties duurt de week dit jaar voor het eerst twee weken. Zo krijgen alle scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en het mbo de kans om aandacht te besteden aan relationele en seksuele vorming.  

De Week van de Liefde heeft als doel om de verschillende scholen kennis te laten maken met het thema relaties en seksualiteit. Iedere leerling krijgt gedurende zijn leven te maken met relaties en seksualiteit, dat gebeurt ook op scholen zelf. Daarom ligt er ook bij hen een taak om jongeren te ondersteunen in hun zoektocht naar seksualiteit. 

Voorbereiding 

Het is belangrijk om als docenten onderling een duidelijke visie te hebben op relaties en seksualiteit. Vooral een eenduidig antwoord kunnen geven op de vraag waarom er aandacht wordt besteed aan relationele en seksuele vorming, hoe men moet omgaan met seksueel gedrag in de klas is belangrijk.

Het is niet voor iedere docent even makkelijk om les te geven over relaties en seksualiteit. Het is belangrijk om een veilige sfeer te creëren in de klas en op school. Maar ook de ouders betrekken bij de Week van de Liefde is belangrijk, want zo weten zij wat er speelt op school. Docenten kunnen tijdens of voorafgaand aan de Week een workshop bij de GGD volgen over relaties en seksualiteit. Op seksuelevorming.nl staan er ook voldoende tips over online cursussen en digitale trainingen.

Thema van 2024 

Dit jaar gaat de Week over communicatie (zowel online als offline), daten, flirten en relaties. De onderbouw van het voortgezet onderwijs zal daarbij met bezig gaan met wat er met de leerlingen zelf gebeurt. Daarbij gaat het over de puberteit, verliefdheid, homoseksualiteit en de invloed van ouders en vrienden op relaties. 

Verschillende lessen 

Ook krijgen ze lessen over versieren, verkering krijgen, relaties beëindigen en liefdesverdriet en verschillende vormen van intimiteit. Ook gaan de docenten in op de grenzen van de scholieren. In de bovenbouw wordt er vooral stilgestaan bij hoe je seks leuk maakt en natuurlijk over veilig vrijen. Het praktijkonderwijs zal ook nog stilstaan bij (ongewenste) zwangerschappen en over het krijgen van een kind als je zelf nog jong bent.

In het voortgezet speciaal onderwijs gaat het vooral over zelfbeeld, wensen en grenzen, verliefdheid, seks, veilig vrijen (wat is het en hoe doe je dat?) en over chatten en online veiligheid.

De entreeopleidingen in het mbo die extra aandacht willen besteden aan het voorkomen van ongewenste zwangerschappen kunnen gebruik maken van het mbo niveau 1 lespakket.  De zes lessen gaan over liefde en relaties, het lichaam en vruchtbaarheid, veilig en prettig vrijen, de anticonceptiekeuze, het (uitstellen van je) kinderwens en over onbedoelde zwangerschappen.

Mbo-studenten die niveau 2 tot en met 4 kunnen vijftien verschillende lessen aangeboden krijgen. De docent kan daarbij onder andere kiezen uit liefde en relaties, seksuele diversiteit & genderdiversiteit, veilig vrijen, soa’s, anticonceptie, ongewenste zwangerschap en alcohol, drugs en seks. Ook zijn er verschillende digilessen beschikbaar voor mbo’ers en een echte VR-EXperience. Deze experience brengt je seksuele netwerk in kaart. Dat gebeurt op basis van de gegevens die de student zelf invult. Denk daarbij aan vragen als ‘Hoeveel exen heb je?’ en ‘Hoeveel exen heeft je partner?’. Door dit netwerk in kaart te brengen begrijpen de studenten dat ze ook de ex van een ex moeten vertrouwen om de stap te zetten tot vrijen zonder condoom.

We wensen iedereen een hele plezierige en leerzame Week van de Liefde toe!

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk
Bronnen: Rutgers, Seksuele vorming.nl, lang leve de liefde