Maaltijdboxen zijn vooral populair onder twintigers blijkt uit onderzoek van Slimster

Jong volwassenen hebben vooral een abonnement op een maaltijdbox van bijvoorbeeld HelloFresh en/of Uitgekookt. Uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl blijkt dat bijna een op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar een abonnement heeft op een maaltijdbox. Dat meldt Slimster. 

“De toename in het gebruik van maaltijdboxen onder jonge mensen toont een verschuiving in de manier waarop we boodschappen doen en maaltijden bereiden”, aldus Marco Schuurman, eigenaar van Slimster.nl. “Dit sluit aan bij de drukke levensstijl van veel jonge volwassenen en de behoefte aan gezond, gevarieerd en gemakkelijk eten.” 

Mindere kant van maaltijdboxen 

Er is ook een mindere kant aan de maaltijdboxen, ze hebben veel impact op het milieu. En ook het gemak en de aantrekkelijkheid van de maaltijdboxen kunnen bijdragen aan de afname van de vraag naar lokale voedselverkopers zoals markten en kleine buurtwinkels. Uiteraard geldt dit voor alle bezorgdiensten en niet alleen voor de bezorging van maaltijdboxen.

Wel minder voedselverspilling 

Maaltijdboxen leiden wel tot minder CO2-uitstoot dan boodschappen doen in de supermarkt, omdat de porties beter zijn afgestemd op het aantal personen en dat leidt weer tot minder voedselverspilling. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk