Van een intelligente lockdown naar een intelligente verruiming: hoe dan?

In de week voor 28 april gaat het kabinet bekijken wat er gaat gebeuren met de coronamaatregelen. Daarbij moet elke sector, zoals onderwijs, horeca en winkels, nadenken hoe de nieuwe anderhalvemetersamenleving er dan uit zou kunnen komen te zien, laat minister-president Rutte weten tijdens de persconferentie na de ministerraad van 9 april. Wat betekent dat voor het onderwijs?

Rutte tijdens de persconferentie : “(…) Zo hoop ik dat de scholen nu ook gaan nadenken, dat gebeurt volgens mij ook, over hoe zou dan die 1,5 meterschool er uit kunnen zien? (…) We zijn er de laatste jaren aan gewend geraakt dat kinderen helemaal de klas worden ingebracht. Kan dat nog wel dadelijk? Moeten we niet toch weer terug naar: we zetten kinderen bij de scholen af en die gaan dan zelf naar hun lokaaltje toe? En hoe ziet het lokaaltje eruit? Is dat een school die de klas daar nog helemaal heeft zoals nu of heb je ’s ochtends en ’s middags les?”
 

Onderzoek RIVM

Daarnaast is het nog wachten op het onderzoek van RIVM, dat eind april verwacht wordt. Die onderzoekt de aannames van onze deskundigen op basis van Chinees onderzoek dat kinderen veel minder tot bijna niet het virus verspreiden en tot welke leeftijd. Het hangt mede van die resultaten af hoe scholen daarmee om zullen gaan. 
 

‘Wees voorbereid op allerlei scenario’s’

Maar Rutte vindt dat scholen nu ook alvast zelf moeten nadenken: “Stel nou, dat die afstand wel relevant is bij een bepaalde leeftijdscategorie, hoe zou dat er dan uitzien? En moeten we dan misschien ’s ochtends en ’s middags lesgeven of de week in tweeën hakken of kan het wel dicht bij elkaar? En er kan best nog een verschil zitten dadelijk tussen lagere en middelbare scholen, dat weet ik allemaal niet. (…) Dus wees voorbereid op allerlei scenario’s.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids