Normal_ict__laptop__computer__toetsenbord__digitaal

Studenten van ROC van Twente bemannen de nieuwe ‘Digi Desk’ in de Openbare Bibliotheek Enschede. Iedereen met IT-vragen kan bij de helpdesk terecht, die donderdag 28 februari 2019 feestelijk wordt geopend. Dit meldt ROC van Twente.

Naast boeken uitlenen, studiekringen en belastingspreekuren, worden ook de computers bij Openbare Bibliotheek Enschede (OBE) veel gebruikt. De computers leiden regelmatig tot IT-vragen bij de gebruikers. IT-manager Han Voogsgeerd begeleidt al jaren studenten van ROC van Twente tijdens hun stageperiode en kwam zo op het idee om samen met hen een helpdeks voor digitale vragen te realiseren. Uitgangspunt is dat de Digi Desk door stagiaires wordt bemand. Han en zijn toenmalige IT-stagiair ontwikkelden een plan dat nu wordt gerealiseerd. De stagiaires staan op werkdagen van 09.30 tot 16.30 uur klaar om vragen te beantwoorden en gebruikers te helpen. 
 
IT is een breed begrip, dus ook de vragen zijn enorm divers. Studenten geven dagelijks uitleg over het aanmaken van een DigiD, het printen van bestanden, het invullen van digitale formulieren of maken van een pdf-bestand. Het bemannen van de Digi Desk zorgt voor een gevarieerde stageperiode en helpt de IT-studenten ook hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. Tijdens hun stageperiode ondersteunen de stagiaires Han ook bij andere werkzaamheden. 
 

De praktijk: Een goede leerschool

Dat de Digi Desk van de bibliotheek succesvol is, verbaast docent Mark Lozeman niet: “Tijdens het vak Servicedesk is er veel aandacht voor het werken met klanten. Studenten vinden het in eerste instantie niet heel interessant, maar ná de stage weten ze het veel beter te waarderen.” Mark is dan ook trots op zijn studenten: “Als docent ben ik trots dat onze studenten rechtstreeks vanuit de klas het werkveld in kunnen en zich prima weten te redden.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids