Normal_zorg_studie_leerling_verpleging_verpleegkundige_student

Verpleegkundigen moeten onder alle omstandigheden - zeker in kritieke situaties - precies weten wat te doen, hoe dat te doen en hoe ze de benodigde apparatuur moeten bedienen. 30 procent van de ziekenhuisverpleegkundigen krijgt dagelijks te maken met kritieke situaties en nog eens 28 procent maandelijks, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Noordhoff Health. Tegelijkertijd weet 27 procent van de respondenten wekelijks of vaker niet zeker welke handeling nodig is. Snelle en betere toegang tot de juiste informatie is dus cruciaal. Zeker wanneer er geen collega in de buurt is voor overleg. Dit meldt Noordhoff Health.

Bianca van de Pol, Manager Learning Solutions bij Noordhoff Health, licht toe: “Dit onderzoek toont aan wat wij al vermoedden: leren en onthouden zoals dat vroeger nog kon, is niet meer haalbaar tegenwoordig. De veranderingen op de werkvloer zijn nauwelijks bij te houden met enkel klassieke leervormen zoals trainingen en e-learningmodules. We zien een verschuiving naar het snel kunnen zoeken en vinden van de juiste informatie. Dit laat het belang zien van digitale hulpmiddelen voor werkplekondersteuning en -leren in de zorg.”

Zeker van hun zaak

Hoewel geen dagelijkse kost, worden verpleegkundigen met enige regelmaat geconfronteerd met nieuwe handelingen of nieuwe apparaten. Bij twijfel gaan verpleegkundigen proactief op zoek naar de benodigde informatie. Een ruime meerderheid gaat op zo’n moment te rade bij een directe collega (75 procent). Heel goed, maar ook tijdsintensief. En tijd is kostbaar, zeker in de zorg. “Dit onderstreept het belang van werkplekondersteuning voor kwaliteit en veiligheid in de zorg”, aldus Wilma Jackson, Manager Leerhuis van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. Zeker in situaties waarin verpleegkundigen er alleen voor staan.

Hulp aan het bed

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst twee derde van de ondervraagde verpleegkundigen al hulpmiddelen aan het bed gebruikt. Dat varieert van fysieke zakboekjes tot digitale apps. De behoefte aan oplossingen voor maatwerkondersteuning op de werkplek neemt echter begrijpelijkerwijs toe. Een grote meerderheid van de ondervraagden geeft de voorkeur aan informatie in de vorm van toegespitste praktijkvoorbeelden, ondersteund met beeld.

Van de Pol: “Dit sluit aan bij onze visie dat zorgprofessionals ook ondersteund moeten worden in de context van hun werk, waar en wanneer ze dat nodig hebben - en gepresenteerd op een manier die aansluit bij hun informatiebehoefte. Wij zien dit in de vorm van korte taakinstructies, video’s en foto’s om zorgprofessionals te helpen met het opfrissen van kennis die niet dagelijks nodig is, of om problemen op te lossen. Met een paar muisklikken hebben ze precies de informatie op hun scherm die op dat moment nodig is.”

Het volledige onderzoeksrapport is hier te vinden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids