Normal_vluchtelingenenstudenten

Nederlandse studenten en anderstaligen met elkaar in contact brengen. Dat was het doel van het project De ontmoeting dat maandag 31 oktober en dinsdag 1 november in Hoorn plaatsvond op het ROC Horizon College, bij de mbo-opleiding Sociaal Werk. In samenwerking met de groepen Anderstaligen van het Horizon College en Fiolet Taaltrainingen werd het project georganiseerd. De cursisten van Fiolet, waarvan een groot deel uit vluchtelingenjongeren bestaat, hebben nauwelijks contact met Nederlandse leeftijdgenoten. Met dit project is geprobeerd dit te doorbreken. Dat meldt ROC Horizon College.

Circa 95 studenten van de opleiding Sociaal Werk, 100 cursisten van Fiolet Taaltrainingen en 40 anderstalige jongeren die bij het Horizon College les volgen in de anderstalige klassen namen deel aan het project. Op drie verschillende locaties in Hoorn organiseerden de mbo-studenten workshops: in wijkcentrum De Grote Beer, in Sportcentrum Vredehof en bij het Horizon College zelf. De deelnemers konden zich inschrijven op de activiteiten voetballen, oud-Hollandse spelletjes, sportieve spelletjes, beauty, gamen en muziek en spandoeken verven.

Mirjam Schreuder is docent bij de mbo-opleiding Sociaal Werk en bedenker van het project. Zij is enorm enthousiast: “Het mes snijdt aan twee kanten. Studenten leren activiteiten te organiseren en maken contact met jongeren uit een ander land en met een andere cultuur. De anderstalige cursisten komen in contact met Nederlandse jongeren en leren Nederlands, dit gebeurt op een originele en actieve manier. Het was ontroerend om te zien hoe de jongeren elkaar leerden kennen en van elkaar leerden.”

Ook Rosa van den Bosch van Fiolet Taaltrainingen, waar de vluchtelingen en de particulieren taalles volgen, kijkt met een goed gevoel terug op het project: “Onze cursisten vonden het vooral fijn om tijdens de activiteiten hun Nederlands te oefenen met de studenten. Ze hebben deze dagen op een leuke manier hun woordenschat vergroot. Je leert immers makkelijker als je plezier hebt. Dat is dan ook wat wij binnen Fiolet zo veel mogelijk opzoeken.”

(Dit is een advertorial)