Normal_examen__engels__eindexamen__kiezen__scholieren

Het aantal mbo-scholen dat de afname en beoordeling van de examens op orde hebben is gezakt van 81 procent in 2014 naar 78 procent in 2015. Hieronder vallen de authentieke afname en betrouwbaarheid. Dit blijkt uit de cijfers in De Staat van het Onderwijs 2014/2015. Volgens de MBO Raad ligt hier nadrukkelijk een borgende taak voor examencommissies. Dat meldt de MBO Raad.

 

Mbo-scholen hebben zich het afeglopen jaar ingezet om de examinering te verbeteren. Het aantal opleidingen dat de examinering op orde heeft is gestegen van 53 procent in 2014 naar 71 procent in 2015. Volgens de Onderwijsinspectie hangt deze verbetering vooral samen met meer professionele examencommissies die het examenproces en de diplomering adequaat borgen. Het exameninstrumentarium is, net als in 2014, bij 92 procent van de mbo-opleidingen op orde. Hieronder valt het onderscheid tussen ontwikkelgerichte toetsen en examinering, dekking van het kwalificatiedossier, cesuur, beoordelingswijze en transparantie. De diplomering is bij 75 procent van de opleidingen op orde.

De MBO Raad, NRTO en OCW hebben in 2015 doelen opgesteld in de Examenagenda mbo 2015-2020. De afgelopen jaren hebben mbo-scholen veel geïnvesteerd in de examenkwaliteit, bijvoorbeeld door scholing van medewerkers, verbetering van exameninstrumenten, evaluaties en controles van het examenproces. 

© Nationale Onderwijsgids