16 april 2013 om 15:20
< 1 min lezen

Leraren maken weinig gebruik van onderhandelen bij beoordeling

DEN HAAG - Op 18 april promoveert NWO-onderzoeker Christel Verberg aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek naar het onderhandelend beoordelen van docenten in het mbo-verpleegkundeonderwijs, waaruit naar voren komt dat veel leerkrachten leermogelijkheden onbenut laten door het niet zien of gebruiken van onderhandelingsruimte.

Het niet gebruik maken van deze mogelijkheid is jammer, omdat veel docenten een onderhandelingsgesprek over het eigen leerproces als erg positief ervaren voor hun professionele ontwikkeling, maar door hun terughoudendheid in het onderhandelen niet optimaal gebruik maken van de beoordeling.

 

Voor het onderzoek koppelde Verberg docenten aan assessoren (meestal ervaren collega’s) en liet ze hen een beoordeling geven over het functioneren van de docenten. Hoewel de docenten de gesprekken erg positief beoordeelden, maakten ze weinig gebruik van hun mogelijkheden tot onderhandeling.

Het onderzoek biedt meer inzicht in de beoordelingen van docenten. “De geboden onderhandelingsruimte hebben ze echter niet optimaal benut. Ik zag dat er slechts in beperkte mate werd onderhandeld”, aldus Verberg. Als reden hiervan geeft ze aan dat veel collega’s het moeilijk vinden elkaar te confronteren met een kritische mening en de werkverhoudingen niet teveel willen verstoren. 

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • MBO

    Firda start opleiding voor mbo’ers die willen vliegen als een drone piloot

    Gisteren om 16:15
    • MBO

    Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs gaat vakbond CNV te ver

    Gisteren om 14:34

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant