12 november 2015 om 12:33
< 1 min lezen

Docenten mbo die samenwerken hebben meer vertrouwen in toekomst onderwijs

Docenten in het mbo die zich blijven ontwikkelen, samenwerken met collega's en daarbij steun krijgen van een een stimulerende leidinggevende, zijn beter in staat om met toekomstige veranderingen of problemen om te gaan. Ook leveren ze daarmee een belangrijke bijdrage aan de flexibiliteit van een school. Dat blijkt uit onderzoek van Arnoud Oude Groote Beverborg die vandaag promoveert aan de Universiteit Twente. Dit meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Werken in multidisciplinaire teams is volgens Oude Groote Beverborg essentieel voor de blijvende ontwikkeling van docenten. Door met elkaar te overleggen en te reflecteren op de samenwerking, ontstaan weer nieuwe ideeën, zegt de onderzoeker. Zo geven docenten zelf actief en steeds weer opnieuw betekenis aan hun werk wat hen vervolgens ook het vertrouwen geeft dat zij toekomstige problemen kunnen oplossen. Dit vertrouwen is belangrijk omdat in het mbo de laatste jaren veel is veranderd en dat vraagt veel van de docenten.

Een andere belangrijke voorwaarde opdat docenten blijven leren is de steun van een leidinggevende. Deze leidinggevende moet de docenten op individueel kunnen steunen en ook intellectueel uitdagen. Zowel docenten als leidinggevenden hebben hier baat bij omdat ze elkaar inspireren in het streven naar een gemeenschappelijk doel, zegt Oude Groote Beverborg.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • Docenten

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Vandaag om 13:34
    • Docenten

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Vandaag om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant