14 januari 2013 om 14:38
< 1 min lezen

‘Markeren van studiestof geen optimale leermethode’

De methoden die ze noemen zijn vooral het markeren of onderstrepen van belangrijke stukken tekst in studieboeken of klappers, het maken van samenvattingen en het in korte tijd herhaaldelijk lezen van de stof. “Ik ben geschokt dat veel gebruikte studiestrategieën zoals het highlighten en herlezen van stukken tekst slechts minimale voordelen blijken te bieden”, aldus onderzoeker John Dunlosky.

Ze onderzochten tevens welke methoden wel goed werkten. Zelfoverhoring, door bijvoorbeeld oefenvragen te maken, en het over langere tijd verspreiden van de leersessies kwamen daarbij als beste uit de bus. Als deze technieken goed worden uitgevoerd, kunnen ze volgens de onderzoekers niet alleen tot verbeterde studieprestaties leiden, maar zijn ze ook bruikbaar bij andere taken in het dagelijks leven.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Johan Willem Frisokazerne Assen maakt ruimte voor veiligheidscampus

    Gisteren om 15:20
    • HBO

    Introductieweken voor nieuwe studenten in Nijmegen zijn een stuk rustiger dan voorheen

    Gisteren om 13:03

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht