14 januari 2013 om 14:38
< 1 min lezen

‘Markeren van studiestof geen optimale leermethode’

AMSTERDAM - Onderzoekers van de Kent State University (VS) stellen dat verschillende studiemethoden die veel door studenten en scholieren worden gebruikt helemaal niet zo goed zijn als verondersteld. Dat meldt nu.nl.

De methoden die ze noemen zijn vooral het markeren of onderstrepen van belangrijke stukken tekst in studieboeken of klappers, het maken van samenvattingen en het in korte tijd herhaaldelijk lezen van de stof. “Ik ben geschokt dat veel gebruikte studiestrategieën zoals het highlighten en herlezen van stukken tekst slechts minimale voordelen blijken te bieden”, aldus onderzoeker John Dunlosky.

Ze onderzochten tevens welke methoden wel goed werkten. Zelfoverhoring, door bijvoorbeeld oefenvragen te maken, en het over langere tijd verspreiden van de leersessies kwamen daarbij als beste uit de bus. Als deze technieken goed worden uitgevoerd, kunnen ze volgens de onderzoekers niet alleen tot verbeterde studieprestaties leiden, maar zijn ze ook bruikbaar bij andere taken in het dagelijks leven.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Gouke Moes voorgedragen als minister van Onderwijs

    Vandaag om 10:09
    • Basisonderwijs

    Basisschool Weesperrijk wil nieuw technieklokaal en gaat daarvoor appelsap verkopen

    Vandaag om 10:04

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland