17 oktober 2012 om 19:22
< 1 min lezen

Lichamelijke beweging verbetert schoolprestaties leerlingen speciaal onderwijs

Kinderen met een verstandelijke beperking of kinderen die op de grens zitten van een verstandelijke beperking, kampen vaak met motorische problemen. Daarom is het volgens Vuijk belangrijk dat juist deze groep meer gaat sporten en dat zij hun bewegingsvaardigheden trainen.

In het onderzoek stelt Vuijk dat er een verband is tussen de motoriek van de kinderen en hun prestaties op het gebied van rekenen, lezen en spelen. Ook ontdekte hij relaties tussen fitheid en het denkproces van een kind.

© Nationale Onderwijsgids / Melissa Huisman

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Leerlingenvervoerder regio Utrecht zet touringcars in, tot grote onvrede van ouders

    Gisteren om 08:21
    • Speciaal Onderwijs

    Rijdende School al 70 jaar onderwijsvoorziening voor kermiskinderen

    20 augustus 2025 om 08:57

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht