Lerarenopleiding moet met 'adversity' als pedagogische uitdaging omgaan
22 oktober 2024 om 09:35
< 1 min lezen

Lerarenopleiding moet met ‘adversity’ als pedagogische uitdaging omgaan

Deze bijdrage – die is verschenen in het meest recente nummer van Tijdschrift voor Lerarenopleiders van Velon komt voort uit het Whole Child Programma, waarin stichting NIVOZ samen met lerarenopleidingen en scholen onderzocht wat er nodig is om ‘breedvormend onderwijs’ te bieden aan álle kinderen. Binnen dit programma hebben we ook uitgebreid verkend wat verschillende vormen van tegenslag en belemmeringen waar kinderen mee te maken krijgen (samengevat onder de Engelse term ‘adversity’), betekenen voor de pedagogische opdracht van het onderwijs. Wat vraagt het van leraren, schoolleiders en lerarenopleiders om ieder kind zich thuis te laten voelen en uit te nodigen tot gelijkwaardige en volwaardige participatie?

Wij vragen daarbij aandacht voor een pedagogische oriëntatie, die gericht is op de mogelijkheden van ieder kind, met oog voor wat het kind meebrengt in brede zin: talenten, interesses en persoonlijkheid, maar bijvoorbeeld ook culturele achtergrond, taal, en leefomgeving. We willen hiermee een alternatief bieden voor gangbaar deficiet-denken, waarbij afwijkingen van de norm al snel als ‘achterstanden’ benaderd worden.

Aandacht tijdens het opleiden van leraren 

In het artikel bespreken we drie terreinen waar bij het opleiden van leraren aandacht voor zou moeten zijn ter voorbereiding op de pedagogische verantwoordelijkheid in de context van adversity:

  1. Het ontwikkelen van bewustzijn en kennis over eigen en andermans achtergronden, ervaringen en privileges en het kritisch leren bevragen hiervan;
  2. Het ontwikkelen van een positieve oriëntatie ten aanzien van leerlingen en hun achtergronden en mogelijkheden;
  3. Het kunnen en willen omzetten hiervan in onderwijsontwerp en pedagogisch-didactisch handelen.

Door: Nationale Onderwijsgids 

 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Sintermeertencollege schrapt schorsing docent wiens naaktbeelden rondgingen

    Gisteren om 11:58
    • Docenten

    Onderzoek naar onveilige werksfeer op Baarnsch Lyceum

    21 augustus 2025 om 11:49

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht