16 april 2013 om 11:20
< 1 min lezen

Leraren maken weinig gebruik van onderhandelen bij beoordeling

DEN HAAG - Op 18 april promoveert NWO-onderzoeker Christel Verberg aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek naar het onderhandelend beoordelen van docenten in het mbo-verpleegkundeonderwijs, waaruit naar voren komt dat veel leerkrachten leermogelijkheden onbenut laten door het niet zien of gebruiken van onderhandelingsruimte.

Het niet gebruik maken van deze mogelijkheid is jammer, omdat veel docenten een onderhandelingsgesprek over het eigen leerproces als erg positief ervaren voor hun professionele ontwikkeling, maar door hun terughoudendheid in het onderhandelen niet optimaal gebruik maken van de beoordeling.

Voor het onderzoek koppelde Verberg docenten aan assessoren (meestal ervaren collega’s) en liet ze hen een beoordeling geven over het functioneren van de docenten. Hoewel de docenten de gesprekken erg positief beoordeelden, maakten ze weinig gebruik van hun mogelijkheden tot onderhandeling.

Het onderzoek biedt meer inzicht in de beoordelingen van docenten. “De geboden onderhandelingsruimte hebben ze echter niet optimaal benut. Ik zag dat er slechts in beperkte mate werd onderhandeld”, aldus Verberg. Als reden hiervan geeft ze aan dat veel collega’s het moeilijk vinden elkaar te confronteren met een kritische mening en de werkverhoudingen niet teveel willen verstoren. 

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Ouders hebben veel vragen over misbruik door docent circusschool

    5 september 2025 om 12:11
    • Docenten

    Prof. dr. Matthijs Blankers benoemd tot bijzonder hoogleraar 

    4 september 2025 om 10:32

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht