25 juni 2015 om 07:22
< 1 min lezen

LAKS publiceert rapportage scholierencongressen over motivatie

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft het afgelopen jaar negen scholierencongressen georganiseerd met als thema motivatie. 293 scholieren van 93 verschillende scholen vertelden uitgebreid wat hen motiveert. Hierbij werd extra aandacht besteed aan digitalisering, het curriculum en de rol van de docent. Dat meldt LAKS.

LAKS-voorzitter Andrej Josic: “Eén van de opvallendste uitkomsten is dat scholen beter voor variatie kunnen kiezen in plaats van innovatie om hun leerlingen te motiveren. Elke dag hetzelfde doen vinden scholieren nou eenmaal erg saai.” In de rapportage hierover is te lezen wat scholieren motiverend onderwijs vinden. Zo kwam duidelijk naar voren dat scholieren heel graag willen weten waarom zij iets moeten leren. “De waarom-vraag is cruciaal. Het is hierbij echter niet genoeg om alleen te vertellen waarom je iets moet leren. Scholieren willen graag ervaren dat de lesstof in de praktijk nuttig is en de actualiteit beter begrijpen door de lessen die zij krijgen. Dat gebeurt nu nog veel te weinig”, aldus Josic.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht