17 maart 2015 om 09:24
< 1 min lezen

Kritiek op meetinstrument GGD voor toezicht pedagogische kwaliteit

Het nieuwe instrument dat de GGD gebruikt om de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang te meten, mist een wetenschappelijke basis. Dat zeggen critici die de observatie-methode onbetrouwbaar noemen. Ook minister Asscher van Sociale Zaken zet vraagtekens bij de onderzoeksverantwoording van het meetinstrument. Dit meldt Kinderopvangtotaal.

Het toezicht van de GGD op de kinderopvangbranche gaat veranderen. Per 1 januari 2017 gaat het Nieuwe Toezicht in waarbij de nadruk komt te liggen op de pedagogische kwaliteit en niet meer alleen op de structurele randvoorwaarden. Sinds 2012 gebruikt de GGD daarvoor een nieuw meetinstrument.

Om te kunnen vaststellen of het meetinstrument betrouwbaar is, heeft onderzoeksbureau Sardes de methode vergeleken met bestaande methoden van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO). Professor Rien van IJzendoorn hoogleraar Gezinspedagogiek, heeft nogal wat commentaar op deze handelswijze. Volgens de hoogleraar is het onderzoek naar de validiteit van het meetinstrument “behept met enkele ernstige methodische en statistische tekortkomingen en fouten”, meldt het journalistiek platform De Correspondent. Dat maakt het meetinstrument zelf onbetrouwbaar.

CDA-Kamerlid Pieter Heerma heeft naar aanleiding van het artikel op De Correspondent vragen gesteld aan minister Asscher. De minister heeft geantwoord dat “er vragen zijn ontstaan over de onderzoeksmethoden en de voor- en nadelen van de hierbij gemaakte keuzen. De conclusie die ik hieraan verbind is dat op dit punt de onderzoeksverantwoording duidelijker had kunnen zijn”.

© Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Meisje (1) loopt weg uit kinderdagverblijf en komt in winkelcentrum terecht

    Vandaag om 08:58
    • Kinderopvang

    Verkiezingen 2025: wat gaat er gebeuren met de kinderopvang?

    Gisteren om 11:23

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland