6 juli 2017 om 16:06
< 1 min lezen

Samenwerking opvang, onderwijs en jeugdhulp nog mondjesmaat

De resultaten van de PACT-proeftuinen zijn bekend. Hierin werd de afgelopen twee jaar gewerkt aan een inclusieve speel-leeromgeving voor kinderen van 0 tot 6 jaar door samenwerking van kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. In alle proeftuinen is de toegenomen interprofessionele samenwerking opvallend, blijkt nu. De mate waarin dat leidt tot minder doorverwijzingen is bescheiden, maar zeker niet verwaarloosbaar. Dit meldt Vakblad Vroeg.

PACT-proeftuinen zijn innovatieve praktijken waarin door middel van interprofessionele samenwerking tussen de kinderopvang, het basisonderwijs en de zorg wordt gewerkt aan een inclusieve speelleeromgeving voor jonge kinderen van nul tot zes jaar. Hierin telt ieder kind mee: het krijgt de kans  om mee te doen en te leren, ongeacht haar of zijn herkomst, mogelijkheden en beperkingen. De aanname van PACT is dat professionals deze complexe opdracht door interprofessionele samenwerking beter kunnen realiseren. 
 
In het eindrapport wordt als eerste de conclusie getrokken dat de toegenomen interprofessionele samenwerking opvallend is. Professionals zeggen veel van elkaar te leren, waardoor er een gemeenschappelijke visie op de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen ontstaat. In de inzet van de zorg verschuift de nadruk van curatief naar preventief en het versterken van het pedagogisch klimaat. In sommige proeftuinen is een inclusiepedagoog aangesteld om pedagogisch medewerkers en leerkrachten te coachen in het omgaan met verschillen tussen kinderen. Zij voelen zich hierdoor beter toegerust en ook deze pedagoog blijkt de onderlinge samenwerking te versterken. 
 
Eén proeftuin kon aan de hand van cijfers over het aantal doorverwijzingen laten zien dat de toename in interprofessionele samenwerking op termijn bijdraagt aan een vermindering van het aantal doorverwijzingen naar specialistische hulp- en onderwijsvormen. De andere proeftuinen hadden hier geen cijfers over.
 
Veel proeftuinen vonden het moeilijk om focus te houden op het doel van inclusie. De inzet van onderzoekers, experts of andere ondersteuning is hierbij belangrijk: zij kunnen vanaf de buitenkant de professionals helpen hun focus weer terug te krijgen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht