5 februari 2018 om 14:19
< 1 min lezen

Proef met interactief voorlezen aan meervoudig gehandicapte kinderen

In het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG in Groningen wordt door Stichting Milo een proef van een half jaar gestart. Daarbij worden jonge kinderen met meervoudige beperkingen op een interactieve manier voorgelezen. Om dat te realiseren worden er ondersteunende communicatiehulpmiddelen ingezet, omdat deze kinderen vaak zelf niet of nauwelijks praten. Dat meldt Vakblad Vroeg.

Eind vorig jaar werden er door Milo al voorleesbijeenkomsten georganiseerd waarin werd laten zien hoe de hulpmiddelen voor communicatie worden ingezet bij het voorlezen. De pilot die nu van start gaat is een uitbreiding op die bijeenkomsten. De beperkingen die de kinderen hebben zijn bijvoorbeeld ontstaan door een ontwikkelingsachterstand, aandoening of een syndroom als Down, Rett, Angelman of Prader-Willie. Bij de zorg voor deze kinderen is het volgens het UMCG van groot belang dat de kinderen kunnen spelen en dat ze zich kunnen ontwikkelen op geestelijk cognitief gebied. 

Het voorleesboek dat voor deze kinderen is ontwikkeld is het Milo & Lana prentenboek Kijk eens naar mijn familie. Van het boek is tevens een digitale versie beschikbaar. Bij het voorlezen wordt onder meer gebruikgemaakt van gebaren, pictogrammen en handpoppen. Op die manier kunnen kinderen tijdens het lezen reageren en leren ze bovendien spelenderwijs nieuwe woorden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Tien kinderen met beperking in Geldrop per 1 januari mogelijk zonder specialistische kinderopvang

    Vandaag om 08:37
    • Kinderopvang

    Kabinet erkent risico’s van gratis kinderopvang

    Gisteren om 13:59

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant