3 oktober 2012 om 14:29
< 1 min lezen

Positief rapport over pedagogische kwaliteit buitenschoolse opvang

AMSTERDAM - Met de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland zit het goed. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport 'Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang' van het Kohnstamm Instituut. Dit rapport werd afgelopen maandag gepresenteerd. Dat meldt de website van het Kohnstamm Instituut.

In het voorjaar van 2011 is de eerste landelijke peiling uitgevoerd naar de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland. Die kwaliteit blijkt, over het geheel genomen, voldoende tot ruim voldoende. Zowel voor de organisatorische kenmerken als voor het contact tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 78 BSO’s, willekeurig geselecteerd uit 4.600 locaties. Tijdens de bezoeken aan de BSO’s werden interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen gefilmd. Deze zijn later door getrainde beoordelaars bekeken met aandacht voor zes interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. De eerste drie vaardigheden hebben vooral betrekking op de verzorging van de kinderen en op hun welbevinden. De overige drie vaardigheden zijn meer educatief, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Kinderen met koorts gaan nog gewoon naar de opvang

    Vandaag om 15:04
    • Kinderopvang

    Ongeval bij kinderdagverblijf in Rijssen, traumahelikopter opgeroepen

    Vandaag om 13:40

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant