3 oktober 2012 om 10:29
< 1 min lezen

Positief rapport over pedagogische kwaliteit buitenschoolse opvang

AMSTERDAM - Met de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland zit het goed. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport 'Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang' van het Kohnstamm Instituut. Dit rapport werd afgelopen maandag gepresenteerd. Dat meldt de website van het Kohnstamm Instituut.

In het voorjaar van 2011 is de eerste landelijke peiling uitgevoerd naar de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland. Die kwaliteit blijkt, over het geheel genomen, voldoende tot ruim voldoende. Zowel voor de organisatorische kenmerken als voor het contact tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 78 BSO’s, willekeurig geselecteerd uit 4.600 locaties. Tijdens de bezoeken aan de BSO’s werden interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen gefilmd. Deze zijn later door getrainde beoordelaars bekeken met aandacht voor zes interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. De eerste drie vaardigheden hebben vooral betrekking op de verzorging van de kinderen en op hun welbevinden. De overige drie vaardigheden zijn meer educatief, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Maximum uurtarieven kinderopvangtoeslag 2026 definitief

    Vandaag om 10:33
    • Kinderopvang

    Kinderopvangorganisaties bezorgd over vaker voorkomende wiegendood

    Gisteren om 15:56

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht