Ondernemers manipuleerden onderzoeksrapport na dodelijk ongeluk Stint
De Stint-ondernemers hebben na het dodelijk ongeluk in Oss een Duits keuringsrapport gemanipuleerd. Dat laat de officier van Justitie (OvJ) tijdens de vierde zittingsdag van de Stint-zaak in de rechtbank van Den Bosch weten. Dat meldt Omroep Brabant.
Op 20 september 2018 kwamen er vier kinderen om het leven nadat de Stint waarin zij zaten op een spoorwegovergang werd aangereden door een trein. De begeleidster van de kinderopvang en een ander meisje raakten zwaargewond.
Wettelijke remvertraging
Uit onderzoeken van het Nederlands Forensisch Instituut (NF) en TNO bleek dat de remmen niet goed werkten. De verdachten lieten na het ongeluk remproeven uitvoeren door de Duitse keuringsorganisatie TÜV Süd. De onderzochte Stint haalde bij de eerste test in oktober 2018 de wettelijke remvertraging niet. Een nieuwe test volgde in november 2018, maar de verdachten hadden daarvoor al de software aangepast.
TÜV trok het rapport in en verbood de verdachten er gebruik van te maken. Maar de Stint-ondernemers zouden het gemanipuleerde rapport toch tijdens bestuursrechtelijke procedures gebruikt hebben. Volgens het OM maakten ze zich daarmee schuldig aan valsheid in geschrifte. Volgens de OvJ wisten de verdachten dat de Stint de wettelijke remvertraging niet haalde. Het niet goed remmen van de Stint werd niet gedeeld met kinderdagverblijven die in de bolderkar hun kinderen vervoeren.
Met de Stint de weg op
De Stint kwam in 2011 op de markt, daarbij gaf de minister toestemming om ermee de weg op te gaan. Er werd wel gezegd dat als er iets aan de Stint aangepast werd, die meteen gemeld moest worden. Want daardoor kon men de Stint meteen opnieuw keuren.
Illegaal
Een nieuwe versie van de Stint kwam in 2014 op de markt. Maar deze versie was niet gekeurd. Elke Stint die uit 2014 op de weg reed, was dus eigenlijk illegaal.