Kinderopvang zonder speelgoed blijkt een schot in de roos

Kinderopvang Ut Buurke in Kelmond (Limburg) heeft bijna geen speelgoed meer in huis. De medewerkers proberen op deze manier de creativiteit van de jonge kinderen te stimuleren. Daarom spelen ze nu steeds vaker met stokjes en dozen. Dat meldt 1Limburg.

Vorige week was er een volledig speelgoedloze week bij de Ut Buurke. In de BSO speelden de allerjongsten met flesjes waarin zeepsop zat of met verschillende kleuren touw. De oudere kinderen waren bezig met kartonnen dozen. Eigenaresse Ettien Eijssen vond het vorige week maandag wel even wennen. Er kwamen zelf een aantal kinderen met tegenzin naar de BSO, omdat er geen speelgoed meer was.

De kleine kleuters vonden het al snel prima, aldus de eigenaresse van de kinderopvang. De grotere kinderen moesten wel even op gang komen. Zo was er bijvoorbeeld een jongen die graag voetbalt, maar er waren geen ballen meer. Toen heeft hij zelf een bal in elkaar geknutseld.

Verenigde Agrarische Kinderopvang (VAK) 

De kinderopvang is aangesloten bij de Verenigde Agrarische Kinderopvang (VAK). De opvang zit dus in een agrarische omgeving. Daarbij kan je denken aan een boerderij. Kinderen komen zo meer in contact met de natuur en dieren. De kinderopvang is al een geruime tijd bezig om kinderen op een andere manier te laten spelen, met minder speelgoed en met meer je eigen creativiteit gebruiken. Daarbij wordt er veel gebruik gemaakt van sensorisch speelgoed, dat is speelgoed waarbij je zintuigen worden geprikkeld.

Eigen creativiteit 

Ouders vinden het juist fijn dat er op de opvang meer met de eigen creativiteit wordt gedaan en dat we veel buiten zijn, stelt pedagoog Ingeborg Dijkstra. Kinderen zijn ook langer bezig om te ontdekken wat ze kunnen doen met rijst of macaroni.

Schooltuin 

Ook hebben steeds meer kinderdagverblijven een schooltuin. Kinderen mogen daarin spelen en worden weer eens lekker vies. “Er blijkt meer behoefte te zijn aan anders spelen. Meer buiten zijn en meer creativiteit”, aldus Dijkstra.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk