Onderzoek naar samenvoegen peuter- en kleutergroepen
1 mei 2023 om 11:30
< 1 min lezen

Onderzoek naar samenvoegen peuter- en kleutergroepen

Ministers Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) willen gaan onderzoeken wat de effecten zijn van het samenvoegen van peuter- en kleutergroepen. Dat schrijven ze in een brief aan de Tweede Kamer. Dat meldt VOS/Abb. 

De ministers noemen het integreren van peuter- en kleutergroepen een ‘kansrijke maatregel om de overgang naar de basisschool te versoepelen.’ Bij het onderzoek, dat de ministers binnenkort wille starten, zal worden getoetst wat het effect is van het structureel samenvoegen op het welbevinden van de ontwikkeling van kinderen, en de kwaliteit en de veiligheid. 

Samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs 

Het samenvoegen van de peuter- en kleutergroepen zou ook één van de oplossingen kunnen zijn om de knelpunten weg te nemen tussen de kinderopvang en het onderwijs. Dat schrijven de ministers in hun brief. Ze vinden een goede samenwerking tussen de twee sectoren van essentieel belang. Een betere samenwerking zou leiden tot een betere kwaliteit van onderwijs en kinderopvang. En dat maakt het voor professionals weer aantrekkelijker om in één van die sectoren aan de slag te gaan. Ook kan er volgens de ministers door een goede samenwerking de ontwikkeling van het kind beter ondersteund worden. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Vandaag om 13:09
    • Basisonderwijs

    Leerlingen Juniorcollege Almere dragen een schooluniform: ‘Nu is iedereen gelijk’

    Vandaag om 10:44

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant