'Als kinderen te veel achter een scherm zitten leren ze risicovol spelen niet'

Netwerk Mediawijsheid meldt dat de schermtijd van kinderen is toegenomen ten opzichte van 2022. Kinderen van 1 tot en met 6 jaar besteden gemiddeld honderd minuten per dag aan schermtijd. Dit beïnvloedt de slaap-, beweeg-, taal-, gewichts- en oogontwikkeling negatief. VeiligheidNL ziet ook dat veel schermtijd mogelijk ten koste gaat van iets anders wat ook heel belangrijk is: namelijk risicovol spelen. Dat meldt VeiligheidNL.

Door risicovol spelen leren kinderen risico’s inschatten. Vroeger was het vrij gewoon dat kinderen zich bezighielden met activiteiten als in bomen klimmen, op geheime plekken spelen of het bouwen van hutten in de bosjes. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden daarvoor voor kinderen helaas veel beperkter.

Risicovol spelen 

De schermtijd van kinderen is mogelijk een van de oorzaken. Dit heeft namelijk een grote keerzijde: we ontnemen kinderen ook de vele leermomenten die risicovol spelen met zich meebrengt. Door risicovol spelen leren de kinderen de wereld ontdekken, hun eigen lichaam gebruiken, grenzen verkennen, samenwerken, doorzetten, oplossingen vinden en zichzelf overwinnen.

Uitdagingen tijdens het spelen 

En het mooie is: ze ondervinden er ook nog plezier aan. Vrijwel alle kinderen hebben van nature de drang om risicovol te spelen en op ontdekking te gaan. Ze zoeken spontaan uitdagingen op tijdens het spelen. De opwinding, spanning en trots die kinderen ervaren tijdens het ontdekken en opzoeken van hun grenzen, maakt dat kinderen risicovol spelen heel erg leuk vinden. Ze houden van de mix aan emoties tijdens risicovol spelen: het is leuk, en tegelijk ook een beetje eng.

Zelfvertrouwen 

Overwint een kind een risico, dan straalt het zelfvertrouwen ervan af. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de toekomst van de kinderen. Laten we ze de kans geven om risicovol te spelen

Door: Nationale Onderwijsgids