Normal_kinderopvang_peuter_kleuter_meisje_speelgoed_spelen

Morgen overlegt de Tweede Kamer over voor- en vroegschoolse educatie (vve). Staatssecretaris Dekker zal onder meer zijn reactie geven op vragen van de SP over de effectiviteit van vve. Daarnaast wordt het advies van de Onderwijsraad besproken. In  het advies 'Een goede start voor het jonge kind' pleit de raad ervoor om een breed en toegankelijk stelsel van voorschools onderwijs op te zetten. Dit melden Rijksoverheid en de Onderwijsraad.

De raad is van mening dat voorschoolse voorzieningen vele positieve effecten kunnen hebben voor jonge kinderen, zowel op de korte als lange termijn. Voorwaarde is wel dat pedagogische en educatieve kwaliteit van het aanbod hoog is. De raad constateert echter dat veel voorschoolse voorzieningen in ons land nog maar matig presteren op dit punt. Ook de financiering, toegankelijkheid en het toezicht noemt de Onderwijsraad als knelpunten.

De Onderwijsraad adviseert om te komen tot een geïntegreerd stelsel voor de verschillende vormen van voorschoolse voorzieningen. Het aanbod moet wel op vrijwillige basis beschikbaar zijn voor alle kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar voor vijf dagdelen per week. De Onderwijsraad heeft ook een aantal aanbevelingen gedaan voor de uitvoering van het advies. Zo moet het opleidingsniveau verhoogd worden, de beroepsprofielen aangepast en binnen de opleidingen moet de aandacht voor kennis over het jonge kind vergroot worden. Daarnaast moet het aanbod van jonge kinderen onder de regie van de basisschool gebracht worden. Tot slot adviseert de raad om de sturing en toezicht onder te brengen bij het ministerie van Onderwijs. 

Staatssecretaris Dekker zal tijdens het overleg ook antwoord geven op vragen van Kamerlid Siderius van de SP over de effectiviteit van vve. Dit is naar aanleiding van de uitzending van Brandpunt van november vorig jaar waarin onder meer hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink stelde dat vve niet doets voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dekker zal hiervoor de resultaten behandelen van diverse onderzoeken, waaronder het Pre-COOL onderzoek van het Kohnstamm Instituut, het effectonderzoek van startgroepen voor peuters van de Universiteit Twente en een implementatieonderzoek naar deze startgroepen door Oberon.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids