16 februari 2015 om 10:11
< 1 min lezen

Deskundigen eisen verbod op kidsmarketing

(Novum) - Een groot aantal wetenschappers en organisaties, waaronder de Consumentenbond en de Hartstichting, vragen de politiek een verbod op kidsmarketing, waarbij reclame specifiek is gericht op kinderen. De organisaties doen deze oproep zondagavond in het tv-programma De Monitor van de KRO-NCRV.

Op dit moment werkt het bedrijfsleven met een eigen gedragscode, maar die is volgens de alliantie van zo’n tien organisaties niet effectief.

De alliantie wil dat de voedselindustrie stopt met het aanprijzen van ongezonde producten aan kinderen onder de 13 jaar. Deze groep is volgens de alliantie niet weerbaar en kent het verschil tussen reclame en informatie niet. De alliantie, waaronder ook de Nederlandse Obesitas Vereniging, denkt dat kinderen door dit verbod makkelijker een gezond voedingspatroon aanleren.

 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Gisteren om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    25 november 2025 om 14:36

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg