BSO-bus is een stuk veiliger dan zijn voorganger de Stint
De overheid had meer moeten doen voor de veiligheid van Stint-gebruikers. Voor de nabestaanden is het namelijk pijnlijk om te zien dat de BSO-bus wel aan allerlei strenge voorwaarden moet voldoen. Dat meldt het Brabants Dagblad.
De Stint, die op 20 september 2018 in Oss door een trein werd aangereden op een spoorwegovergang, was niet defect. Maar of het voertuig wel veilig genoeg was, is ook nog maar de vraag.
Tekortkomingen Stint
De makers van de Sint hoorden de afgelopen weken van alles over hun tekortkomingen. Zelf gaven ze aan dat ze nooit een opdracht vanuit de overheid hadden gekregen om de Stint veiliger te maken. Volgens justitie is dat geen excuus om bijvoorbeeld geen noodrem te realiseren.
In het toezicht op de Stint is de overheid flink tekortgeschoten. Zo bleek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in 2018 niet eens van het bestaan van de Stint wist. En de elektrische bolderkar reed op dat moment al zeven jaar rond.
Noodknop op de BSO-bus
Tijdens de rechtszaak kwam naar voren dat een ernstig ongeluk met de Stint een kwestie van tijd was. Het is inmiddels wel duidelijk dat de BSO-bus veel veiliger is dan zijn voorganger. Zo heeft de BSO-bus een noodknop. Deze heeft ook even op de Stint gezeten, maar de fabrikanten haalden deze in 2014 er weer vanaf. Ervoor in de plaats kwam een trommelrem.
Trommelremmen en schijfremmen
De Stint remde op de motor en er kon ook nog bijgeremd worden. Maar bij een volle remkracht was de remweg te lang. Op de BSO-bus zitten niet alleen trommelremmen op de achteras, maar ook schijfremmen op de voorwielen.
Aanwezigheidsdetectie
Er zit ook nog een aanwezigheidsdetectie op de BSO-bus. Het voertuig stopt meteen als de bestuurder niet achter het stuur staat.