Kinderen profiteren van meedoen tijdens voorlezen
De interacties van kinderen lijken volgens Gosen een voorbode van hoe mensen op latere leeftijd kennis ontwikkelen tijdens bijvoorbeeld discussies. Jonge kinderen blijken volgens Gosen tot ‘enorm veel’ in staat als ze worden betrokken bij het voorlezen.
“Ze bedenken niet alleen oplossingen voor wat er precies op het plaatje gebeurt, maar denken ook verder”, zegt Gosen. De boeken kunnen ook leiden tot inhoudelijke gesprekken over de thema’s uit het boek.
Een van de werken die tijdens de 36 onderzochte voorleessessies werd gebruikt was Kleine Muis Zoekt een Huis van P. Horacek. Hierin vindt een muis een appel die niet door het gat van zijn deurtje past.
“Gedurende het boek bedenken kinderen allemaal mogelijke oplossingen”, vertelt Gosen. “Hij kan het hol groter maken, de appel opeten of in stukjes snijden.” Volgens de wetenschapper passen de kinderen de kennis over de definitieve oplossing van het boek daarna toe. Gosen promoveert volgende week op het onderwerp.