13 juni 2012 om 11:02
< 1 min lezen

Kinderen profiteren van meedoen tijdens voorlezen

De interacties van kinderen lijken volgens Gosen een voorbode van hoe mensen op latere leeftijd kennis ontwikkelen tijdens bijvoorbeeld discussies. Jonge kinderen blijken volgens Gosen tot ‘enorm veel’ in staat als ze worden betrokken bij het voorlezen.

“Ze bedenken niet alleen oplossingen voor wat er precies op het plaatje gebeurt, maar denken ook verder”, zegt Gosen. De boeken kunnen ook leiden tot inhoudelijke gesprekken over de thema’s uit het boek.

Een van de werken die tijdens de 36 onderzochte voorleessessies werd gebruikt was Kleine Muis Zoekt een Huis van P. Horacek. Hierin vindt een muis een appel die niet door het gat van zijn deurtje past.

“Gedurende het boek bedenken kinderen allemaal mogelijke oplossingen”, vertelt Gosen. “Hij kan het hol groter maken, de appel opeten of in stukjes snijden.” Volgens de wetenschapper passen de kinderen de kennis over de definitieve oplossing van het boek daarna toe. Gosen promoveert volgende week op het onderwerp.

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Brand verwoest berging van kinderdagverblijf in Geldermalsen

    Vandaag om 09:46
    • Kinderopvang

    Onthaasten

    Gisteren om 08:21

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht