Kinderen met autisme hadden minder schoolproblemen tijdens pandemie
4 april 2022 om 12:53
< 1 min lezen

Kinderen met autisme hadden minder schoolproblemen tijdens pandemie

Online-onderwijs werd door deze kinderen als prettig ervaren. “Ook ondervonden veel kinderen met autisme minder druk van lange schooldagen. Hun ouders merkten tevens een positieve ontwikkeling door minder verplichtingen”, aldus de onderzoekers. Zij onderzochten wat de gevolgen van corona waren op het emotionele welzijn van kinderen met autisme.

Gedragsrichtlijnen 

Veel van deze kinderen vinden plotselinge veranderingen niet prettig. Zij hebben vaak baat bij structuur en duidelijkheid. “Door de coronamaatregelen, zoals zoveel mogelijk thuisblijven en afstand houden, werd er tijdens de pandemie veel structuur en duidelijkheid geboden: iedereen kreeg namelijk dezelfde gedragsrichtlijnen. Mogelijk hadden deze gevolgen dus een positief effect op autistische kinderen”, stellen de onderzoekers.

Jongens met relatief hoog intelligentieniveau 

Zij zagen echter bij een kleine groep kinderen juist een toename in problemen. Dit was een groep van jongens met gemiddeld genomen een relatief hoog intelligentieniveau. “Voor deze jongens was de coronapandemie een lastige periode. Toch hadden zij ook baat bij sommige gevolgen van de pandemie”, zeggen de onderzoekers. Bij het onderzoek waren 224 autistische kinderen betrokken.

Door: ANP 

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Corona-dossier

    Onthaasten

    18 augustus 2025 om 08:21
    • Corona-dossier

    Soms zeg je meer wanneer je luistert

    1 juli 2025 om 07:08

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland