Jongeren bewuster van klimaatverandering door zeespiegelspel
12 maart 2025 om 11:05
2 minuten lezen

Jongeren bewuster van klimaatverandering door Zeespiegelspel

“We missen veel burgers als het gaat om communicatie over klimaatverandering; het gaat dan vooral over groepen met een laag wetenschapskapitaal”, stelt Vergunst. Ze doelt op mensen die minder vertrouwd zijn met wetenschap. “Met mijn onderzoek wilde ik kijken of je deze groepen wél bereikt met een spel.”

Vergunst vindt het belangrijk dat we iedereen bereiken met communicatie over klimaatverandering. Niet vanuit een activistisch oogpunt, maar vanuit een rechtvaardigheidsgevoel. “Zeespiegelstijging is voor iedereen relevant. Ik vind dat mensen het recht hebben om dat te weten en te begrijpen dat ze keuzes hebben waar consequenties aan hangen”, zegt ze. “Als ik daar een beetje aan kan bijdragen dan ben ik tevreden.”

Bruikbare vragenlijsten 

Vergunst speelde het spel met leerlingen van twee mbo’s en bezoekers van een wetenschapsfestival en een open dag voor bacheloropleidingen. Dat leverde haar in totaal 117 bruikbare vragenlijsten op van jongeren tussen de 16 en de 25 jaar oud: de doelgroep van het onderzoek. Uit de analyse van de vragenlijsten blijkt dat het spel een positief effect had op de response efficacy, wat betekent dat de jongeren na deelname meer het gevoel hadden dat ze invloed hebben op hoe hoog het water uiteindelijk stijgt. 

Daarnaast zorgde het spel voor een toename in de perceived relevance: de jongeren hadden na deelname meer het gevoel dat zeespiegelstijging relevant is voor hun eigen leven. Overigens hingen de gemeten effecten van het spel niet af van wetenschapskapitaal: jongeren die meer vertrouwd zijn met wetenschap haalden er net zoveel uit als jongeren die minder met wetenschap in aanraking komen.

Jongeren betrekken bij wetenschappelijke thema’s 

De studie laat, wat Vergunst betreft, zien dat je met een bordspel op een efficiënte manier jongeren kunt betrekken bij wetenschappelijke thema’s. Dat is interessant voor wetenschapscommunicatieprofessionals, maar ook voor wetenschappers. “Ik zou het leuk vinden als mensen vaker aan een spel denken als middel voor wetenschapscommunicatie. Zo’n dilemma-spel kan goed werken als je spelers wil laten ervaren wat de gevolgen zijn van gedrag en persoonlijke keuzes, zoals bij gezonde voeding of sociale media”, aldus Vergunst. “We hebben het ontwerpproces nauwkeurig omschreven, zodat iedereen het kan gebruiken.”

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Docenten

    Onderzoek naar onveilige werksfeer op Baarnsch Lyceum

    Vandaag om 11:49
    • Docenten

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Vandaag om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht