Is het overschrijven van woorden effectief genoeg om te leren spellen?
5 juni 2023 om 09:43
2 minuten lezen

Is het overschrijven van woorden effectief genoeg om te leren spellen?

Leerlingen woorden laten overschrijven kan effectief zijn om ze te leren spellen. Het is nog effectiever wanneer de leerkracht leerlingen een visueel dictee aanbiedt. Het woord wordt eerst getoond en verdwijnt daarna, zodat de leerling de eigen spelling kan vergelijken met de juiste spellingwijze. Hierbij is het – in tegenstelling tot een traditioneel, auditief dictee – niet nodig om eerst de woorden te horen. Dat meldt de Kennisrotonde. 

Tijdens spellinglessen krijgen leerlingen soms de opdracht om afzonderlijke woorden (meerdere keren) over te schrijven. Het idee hierachter is dat leerlingen zo het correcte woordbeeld inprenten, oftewel opslaan in het geheugen.

Schrijfwijze hetzelfde als de taal van herkomst 

Inprenting wordt vaak als instructieprincipe aanbevolen voor woorden waarvan leerlingen de schrijfwijze niet kunnen opmaken op basis van het klankbeeld van het woord of door spellingregels. De schrijfwijze van dergelijke woorden wordt bepaald door hoe het woord vroeger werd geschreven of uitgesproken. Zo staat in het woord erwt nog de w, die je vroeger in de uitspraak terug hoorde. Hetzelfde geldt voor woorden die nu hetzelfde klinken maar verschillen in schrijfwijzen, bijvoorbeeld zei en zij. Ook kent het Nederlands veel woorden die zijn overgenomen uit een andere taal. Soms is de schrijfwijze hetzelfde als in de taal van herkomst (bureau) en soms aangepast (portemonnee in plaats van porte monnaie).

Overschrijven kan effectief zijn 

Uit het weinige onderzoek op dit gebied komt naar voren dat overschrijven effectief kan zijn voor inprenting van de spellingwijze van woorden. Leerlingen die oefenen met het overschrijven van woorden, maken minder spelfouten dan leerlingen die deze instructievorm niet krijgen. Ook leerlingen die woorden op een scherm rechtstreeks overtypen maken minder spelfouten dan leerlingen die de woorden enkel horen. Voor het schrijven van op spellingregels gebaseerde woorden is er geen duidelijk verschil tussen verschillende groepen leerlingen.

Visueel dictee 

Een andere, effectievere spellinginstructiemethode is het visueel dictee. Leerlingen krijgen dan enkele seconden een woord te zien, waarna ze het woord opschrijven of typen. Ze moeten het woord dus uit het geheugen ophalen. Leerlingen controleren direct daarna of ze het woord correct hebben gespeld.

Dat deze instructiemethode succesvol is, kan komen omdat deze verschillende componenten bevat die effectief zijn voor spellingonderwijs: uit het geheugen putten, directe feedback krijgen en met het hele woordbeeld oefenen.

Alleen de juiste spellingwijze inprenten door middel van overschrijven of visueel dictee is niet voldoende. Leerlingen hebben ook formele instructie in spellingregels en de koppeling tussen klanken en letters nodig. Inprenting geeft leerlingen namelijk geen inzicht in het spellingssysteem en leert leerlingen niet hoe ze achter de juiste spellingwijze van een woord kunnen komen.

Bevorderen van spellingbewustzijn 

Het bevorderen van spellingbewustzijn is effectief voor de spellingresultaten. Door leerlingen zelf na te laten denken over spellingprocessen en de toepassing van spellingregels leren leerlingen waarom bepaalde spellingwijzen fout zijn.

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Lerarenopleidingen primair onderwijs besteden veel aandacht aan taal en rekenen

    Vandaag om 12:51
    • Docenten

    Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

    Gisteren om 11:02

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland