8 april 2013 om 15:07
< 1 min lezen

Tussentijdse toetsen verbeteren resultaten online courses

CAMBRIDGE - Terwijl de populariteit van online lesprogramma's op alle niveaus in het onderwijs met de dag toeneemt, is er nog weinig onderzoek naar de effectiviteit ervan gedaan. Onderzoekers van Harvard hebben echter een begin gemaakt door te kijken naar het effect van tussentijds toetsen op de opname van lesstof. Dat meldt Nu.nl.

In het onderzoek werden drie groepen studenten gevormd. De eerste twee kregen een videocollege te zien over statistiek, dat werd onderbroken door rekensommetjes en/of tussentijdse toetsen. De derde groep kreeg alleen het videocollege te zien kreeg. Aan het eind van de video kregen alle groepen een eindtoets.

De twee groepen waarbij de colleges door tussentijdse toetsen werden onderbroken, bleken veel betere resultaten te halen op de eindtoets en maakten tevens drie keer zoveel aantekening als de controlegroep. Daarnaast waren ze veel minder zenuwachtig over het maken van de eindtoets.

Het onderzoek speelt in op eerder onderzoek, waaruit bleek dat online colleges zorgen voor slechtere aandacht bij de lesstof en lagere studierendementen. Het tussentijds toetsen is volgens de onderzoekers daarom cruciaal om het online onderwijs te verbeteren.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Winnaars Gouden Steunpilaar voor onderwijs ondersteunend personeel bekendgemaakt

    21 november 2025 om 08:51
    • HBO

    Blijf investeren in het mentaal welzijn van studenten

    20 november 2025 om 14:55

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel