
Studenten met beperking vinden dat digitale toegankelijkheid beter moet
Vandaag opent de Week van de Toegankelijkheid 2025 bij De Haagse Hogeschool, met een gesprek tussen studenten met een beperking of chronische ziekte en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit gesprek richt zich op twee belangrijke thema’s: digitale toegankelijkheid en toegankelijke medezeggenschap. De urgentie is duidelijk: zonder structurele veranderingen kunnen duizenden studenten met een beperking niet de onderwijsomgeving betreden die hen gelijke kansen biedt. Onderwijsinstellingen en professionals zetten zich in, maar uit onderzoek blijkt dat studenten nog steeds obstakels ervaren. Dit is niet alleen een kwestie van onderwijs, maar van gelijke rechten en maatschappelijke deelname. Dat meldt Expertisecentrum Inclusief Onderwijs.
Toegankelijke medezeggenschap
Verschillende behoeften van studenten
Het verbeteren van digitale toegankelijkheid en het bevorderen van inclusieve medezeggenschap zijn belangrijke stappen in de richting van een onderwijssysteem dat volledig tegemoetkomt aan de diverse behoeften van studenten. Dit is niet alleen een kwestie van beleid, maar van fundamentele mensenrechten. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om autonoom deel te nemen aan alle aspecten van het maatschappelijke leven, inclusief het onderwijs. Volgens het internationale VN-comité moet Nederland zich meer inzetten om inclusief onderwijs te realiseren.