Vandaag om 08:47
3 minuten lezen

Studenten met beperking vinden dat digitale toegankelijkheid beter moet

Door: Nationale Onderwijsgids

Vandaag opent de Week van de Toegankelijkheid 2025 bij De Haagse Hogeschool, met een gesprek tussen studenten met een beperking of chronische ziekte en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit gesprek richt zich op twee belangrijke thema’s: digitale toegankelijkheid en toegankelijke medezeggenschap. De urgentie is duidelijk: zonder structurele veranderingen kunnen duizenden studenten met een beperking niet de onderwijsomgeving betreden die hen gelijke kansen biedt. Onderwijsinstellingen en professionals zetten zich in, maar uit onderzoek blijkt dat studenten nog steeds obstakels ervaren. Dit is niet alleen een kwestie van onderwijs, maar van gelijke rechten en maatschappelijke deelname. Dat meldt Expertisecentrum Inclusief Onderwijs.

In een tijd waarin het onderwijs steeds digitaler wordt, wordt de technologie zelf soms een onoverkomelijke barrière voor studenten met een beperking. Studenten hebben geen toegang tot digitale leermiddelen omdat deze bijvoorbeeld niet voorgelezen kunnen worden door voorleessoftware. Ze kunnen niet zelfstandig digitale toetsen maken omdat die niet toegankelijk zijn ontworpen of ze kunnen zich simpelweg niet aanmelden voor een cursus omdat het invulformulier niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Zonder digitale toegankelijkheid blijven deze studenten buitengesloten en afgesneden van kennis en studiemogelijkheden.

Toegankelijke medezeggenschap

Naast digitale toegankelijkheid gaan de studenten en OCW in gesprek over toegankelijke medezeggenschap. Studenten met een beperking of chronische ziekte geven aan dat ze zich onvoldoende betrokken voelen bij besluitvormingsprocessen binnen hun onderwijsinstellingen. Medezeggenschap – de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op beleid en onderwijsstructuren – is voor veel van deze studenten ontoegankelijk. Dit betekent dat zij geen invloed kunnen uitoefenen op de keuzes die van grote invloed kunnen zijn op hun studie, terwijl hun ervaringen cruciaal zijn voor het ontwikkelen van werkelijk inclusief beleid.

Verschillende behoeften van studenten

Het verbeteren van digitale toegankelijkheid en het bevorderen van inclusieve medezeggenschap zijn belangrijke stappen in de richting van een onderwijssysteem dat volledig tegemoetkomt aan de diverse behoeften van studenten. Dit is niet alleen een kwestie van beleid, maar van fundamentele mensenrechten. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om autonoom deel te nemen aan alle aspecten van het maatschappelijke leven, inclusief het onderwijs. Volgens het internationale VN-comité moet Nederland zich meer inzetten om inclusief onderwijs te realiseren.

Verbeteren van de toegankelijkheid

De gesprekken die vandaag plaatsvinden, bieden een kans om belangrijke stappen te zetten in het verbeteren van de toegankelijkheid van zowel digitale leeromgevingen als participatiestructuren in het onderwijs. Het is van belang dat er snel werk wordt gemaakt van de noodzakelijke veranderingen, zodat de onderwijssector een inclusieve en gelijkwaardige schoolloopbaan kan bieden aan alle studenten, ongeacht hun beperking of chronische ziekte.

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Weekend van de Wetenschap 2025 trekt ruim 115.000 bezoekers

    Vandaag om 16:07
    • HBO

    KIVI Engineering Student Team Award voor jonge ingenieurs

    Vandaag om 12:29

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant