Gisteren om 15:03
2 minuten lezen

Onderzoek: Ritalin helpt studenten zonder ADHD niet bij tentamens

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer

Steeds meer studenten grijpen in de aanloop naar een tentamen naar Ritalin, ook zonder medische diagnose. Zij hopen met dit middel hun concentratie te verbeteren en hogere cijfers te halen. Nieuw onderzoek uit Maastricht laat echter zien dat dit geen meetbaar effect heeft. Dit meldt Trouw.

In de studie kregen 75 studenten een oefententamen voorgelegd. De ene groep slikte Ritalin tijdens het leren, de tweede vlak voor het examen, en de derde kreeg een placebo. De resultaten van alle groepen bleken uiteindelijk gelijk. Volgens de onderzoekers is er dus geen bewijs dat het middel prestaties bij studenten zonder ADHD verbetert.

Geen prestatievoordeel, wel gezondheidsrisico’s

De onderzoekers wijzen erop dat eerdere studies lieten zien dat Ritalin wel een klein effect heeft op het geheugen, bijvoorbeeld bij het onthouden van woordenlijsten. Dat effect vertaalt zich echter niet naar complexe taken zoals tentamens met open vragen. Tegelijkertijd waarschuwen de onderzoekers dat gebruik zonder medische noodzaak gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Ritalin kan leiden tot een hogere bloeddruk, verslavingsgevoeligheid en psychische problemen.

Geen echt tentamen

De onderzoekers merken op dat de proefopzet beperkingen heeft. Omdat het om een fictief examen ging, speelde de stress van een echt tentamen niet mee. Of die spanning in de praktijk wél effect zou hebben, blijft onduidelijk. Een vervolgonderzoek met echte tentamens is volgens de onderzoekers onwaarschijnlijk, omdat dit ethisch te gevoelig ligt.

Illegaal gebruik onder studenten

Veel studenten zonder ADHD verkrijgen Ritalin via vrienden of bekenden. Dit is verboden, omdat het middel onder de Opiumwet valt. Onderzoek van het Trimbos-instituut laat bovendien zien dat studenten regelmatig last hebben van bijwerkingen, en sommigen vrezen zelfs niet meer te kunnen leren zonder het middel. Ritalin wordt daarnaast ook gebruikt om langer wakker te blijven bij feesten.

Bij kinderen met een officiële ADHD-diagnose zijn wel kleine positieve effecten gemeten, vooral bij rekenprestaties. Maar ook daar is de leerwinst volgens eerdere studies marginaal.

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Bezuiniging op onderwijskansenregeling teruggedraaid

    Gisteren om 09:30
    • HBO

    Hogescholen bang voor nieuwe bezuinigingen in de toekomst

    Gisteren om 08:49

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland