Normal_element5-digital-jcimcopfhig-unsplash__1_

Verschillende docenten van de Fontys Hogeschool zijn vertrokken vanwege een nieuwe onderwijsmethode genaamd High Impact Learning that Lasts (HILL). Studenten bepalen wat ze zelf nodig hebben om oplossingen op urgente maatschappelijke vraagstukken te vinden. Maar volgens een van de docenten kwamen docenten hierdoor thuis te zitten. Dit meldt het Brabants Dagblad.

Een van de docenten erkent dat verandering pijn doet, maar dat de situatie bij Fontys nu heel ernstig is. “Er wordt gevloekt en getierd. Er is zo veel stress”, zegt een docent over de onderwijsmethode die docenten meer coaches maakt. En in plaats van in afgesloten collegezalen, vinden de colleges plaats in grote open ruimtes. De problemen spelen op meerdere opleidingen. Maar bestuursvoorzitter Joep Houterman raadt medewerkers die ongelukkig worden van de onderwijsmethode aan om elders werk te vinden.

Grondlegger

Het is niet voor het eerst dat docenten het niet met elkaar eens zijn over HILL. De onderwijsmethode bestaat uit zeven bouwstenen, waaronder hybride leren, zelfmanagement en urgentie. En de grondlegger is niet geheel onomstreden. De Belgische professor die met de methode op de proppen kwam, is jaren geleden veroordeeld voor verkrachting van een studente. Hoewel Fontys de samenwerking met de man stopzette, blijft de onderwijsmethode in leven.

Houterman erkent dat niet alles altijd van een leien dakje gaat, en dat een dergelijke verandering om heel veel afstemming, veel en continu dialoog en openstaan voor feedback vraagt.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky