Normal_5266

Leren op de werkvloer in plaats van in de collegebanken. Dat is het idee van project Nero, waarin studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek werken op een echte krantenredactie.

Sinds dit collegejaar bivakkeert een grote groep studenten journalistiek van Fontys permanent op de redacties van het Eindhovens Dagblad en het Brabants Dagblad, waar ze een eigen redactieruimte hebben.

‘Nero', heet ambitieus het experimentele project. Het duurt drie jaar, elk kwartaal wordt een verse groep derdejaars studenten in het diepe gegooid.

'Je wordt in het begin erg vrij gelaten, dat is even wennen met de planning', zegt student Yoeri Nijs (20), die in de eerste groep zat. Toch is hij tevreden: ‘Je leert voor jezelf opkomen en krijgt ruimte voor je eigen project. Ik volgde een uitvinder van idee tot product. Daarvoor heb ik een speciale site gebouwd waarop ik verslag deed.'

Studeren op locatie
Een andere student liep maanden rond op het kantongerecht en deelde multimediaal zijn ervaringen. Ook publiceerden de Nero-studenten hun eerste E-magazine: ‘Nerd'.

Toch haalden niet alle projecten de eindstreep. Dat past volgens Bas Timmers bij het innovatieve karakter. Wel haalt de begeleiding de banden met de krantenredacties aan.

‘Het gaat erom dat de redacties hun digitale opties vaker verkennen.' Timmers denkt dat het studeren op locatie ook kan werken voor andere opleidingen, zoals Fontys Hogeschool voor de Kunsten. ‘Ook deze sector worstelt met digitalisering, zoals de digitale verkoop van muziek en film. Dan kunnen studenten op de werkvloer helpen.'