Normal_5147

Scholieren die een speciale intakedag volgen, hebben tijdens hun studie vaker een betere binding met de opleiding. Dat volgt uit een pilot op diverse pabo's. Of de intake leidt tot minder uitval is nog niet bekend.

‘Zwaluwstaart' heet de pilot op twee pabo's van Fontys Hogescholen en Hogeschool Zuyd, waarin sinds begin 2010 belangstellende scholieren een speciale intakedag volgen. Daar krijgen de potentiële studenten extra informatie en ervaren ze wat de opleiding tot leerkracht en het beroep precies inhouden. Nu is dat imago vaak te eenzijdig.

Ook testen de scholieren hoe kansrijk ze zijn voor de opleiding. Het hele project kost 625.000 euro, 65 procent daarvan subsidieert SURFfoundation. Doel is dat scholieren zich bewuster worden welke kans op succes ze hebben. Daardoor moet de hoge uitval onder eerstejaars studenten dalen. Die uitval wordt ook bestreden met een intensievere begeleiding van studenten in het eerste jaar.

Beter beroepsbeeld
Op 28 april 2011 worden de eerste resultaten toegelicht op het symposium ‘It takes two to tango' bij Fontys PABO Eindhoven.

‘Het duidelijkste resultaat is dat scholieren die meedoen aan de vroege intakedagen later een grotere binding met de opleiding hebben', vertelt onderwijsadviseur Mieke Jaspers, projectleider vanuit Fontys.

Het is nog te vroeg om te meten of dit ook leidt tot minder uitval in het eerste studiejaar. Wel blijkt uit ander onderzoek dat betere binding kan leiden tot minder uitval. Ook een ander resultaat van de proef lijkt hiertegen te helpen: de intakedagen zorgen bij potentiële studenten voor een reëler beeld van beroep en opleiding.

‘Eerstejaars die afvallen, noemen het tegenvallende beroeps- en opleidingsbeeld vaak als oorzaak', aldus Jaspers.'

‘Ik word juf'
Geen zichtbaar effect heeft de intake op de studiekeuze van de scholieren: zij houden vast aan de vaak al eerder gemaakte beslissing naar de pabo te gaan. ‘Een grote groep weet allang ‘Ik word juf'', stelt Margreet Verbunt, directeur van de Fontyspabo in Den Bosch waar een deel van het onderzoek plaatsvond.

Verbunt is positief over het effect van de drie intakedagen en denkt dat de methode ook vruchtbaar kan zijn voor andere soorten Fontysopleidingen. ‘Vooral de vroege intakedagen in maart en juni zijn effectief, de informatieavond in augustus juist niet', stelt Verbunt. ‘Die laatste groep is relatief slecht gemotiveerd en valt vaker uit. Ik vraag me af of we dat nog wel moeten doen, die late inschrijving op basis van een studieoriëntatie na de zomer.'