Hoe de Multimodale Tutor helpt bij het herkennen van reanimatiefouten
Een intelligent computerprogamma dat reanimatiefouten kan detecteren en hierover feedback kan geven. De Multimodale Tutor, de naam van het systeem, werd door Daniele Di Mitri getest bij cardiopulmonale reanimatie (CPR). De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in zijn proefschrift ‘Multimodal Tutor: Adaptive Feedback from Multimodal Experiences’, dat hij verdedigt op donderdag 14 september 2020 om 13.30 uur (online). Dit meldt de Open Universiteit.

Zeer nauwkeurig trainingsfouten detecteren

Di Mitri focust in zijn proefschrift op het gebruik van de Multimodale Tutor tijdens CPR. Bij deze vorm van reanimeren moet zowel de ademhaling als de circulatie weer op gang worden gebracht. De medische simulatieprocedure vereist precieze niveaus van lichaamscoördinatie en uitgebreide praktische ervaring. De Multimodale Tutor herkent trainingsfouten zoals een verkeerde lichaamshouding of een vergrendeling van de armen en geeft hierover feedback. 
 

De Multimodale Tutor

Het proefschrift van Di Mitri beschrijft de ideevorming, prototyping en de empirische testen van de Multimodale Tutor. De Multimodale Tutor ondersteunt het (aan)leren van praktische vaardigheden en maakt hiervoor gebruik van sensordata en neurale netwerken. Het systeem is niet bedoeld ter vervanging van de mens, maar kan wel tijdelijk invallen of ondersteuning bieden.
 
Het onderzoek van Di Mitri werd financieel mede mogelijk gemaakt door het Interreg Euregion Meuse-Rhine project SafePAT en draagt bij aan het verbeteren van de interactie en samenwerking tussen de mens en kunstmatige intelligentie. In dit geval gaat het om menselijk handelen herkennen en begrijpen en leren gedrags- en sociale signalen te herleiden. 
 
De promotie vindt online plaats en is live te volgen via www.ou.nl/live.
 
Door: Nationale Onderwijsgids