Normal_laptop_tablet_computer_social_media_leerlingen_jongeren

De ‘Executive Master in Media Innovation’ van Breda University of Applied Sciences krijgt een nieuwe uitvalsbasis in het hart van het Media Park in Hilversum. Deze eenjarige opleiding wordt voortaan op de locatie van Media Perspectives - platform voor Media en Innovatie - aan het Joop van den Endeplein 1 aangeboden. De Executive Master voor mediaprofessionals stelt professionals in staat innovatieve en marktgerichte digitale mediaproducten te ontwikkelen. De Engelstalige Master wordt verzorgd door Breda University of Applied Sciences en is ontwikkeld in samenwerking met het lectoraat Media Enhanced Sports Experiences. De Executive Master in Media Innovation is de enige master in Nederland die is gericht op media-innovatie op strategisch niveau. Dit meldt Breda University of Applied Sciences.

Analytisch kijken naar ontwikkeling digitale media

 
De mediasector is in transitie, waarbij digitalisering leidt tot structurele veranderingen in mediagedrag. Dat heeft ingrijpende veranderingen tot gevolg in de productie en distributie van content, die moet aansluiten bij veranderende wensen, behoeften en mogelijkheden. De Executive Master in Media Innovation wordt sinds 2010 aangebonden en biedt diepgaande kennis over digitale mediaprocessen en overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk in mediastudies.
 
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals met een aantal jaar werkervaring in de mediawereld. Gedurende tien weekenden (donderdagavond, vrijdag, zaterdag), worden zij getraind om vanuit verschillende disciplines analytisch te kijken naar de ontwikkeling van digitale media. De perioden tussen de weekenden worden ingezet voor zelfstudie.
 

Bouwstenen voor media-innovaties

 
Het programma bestaat uit een aantal modules, gevolgd door een afstudeertraject. Deelnemers trainen niet alleen hun analytische skills, maar leren ook om dieper te kijken naar digitale media en cruciale digitale processen te identificeren. Bovendien raken zij vertrouwd met methodes om deze analytische inzichten te transformeren naar bouwstenen waarmee zij de mediaproducten van de toekomst kunnen ontwerpen. Tijdens de bijeenkomsten geven gastdocenten een inkijkje in de wereld van digitale media. Deze lessen worden verzorgd door professionals die afkomstig zijn van mediabedrijven, maar ook uit de financiële sector en de reisbranche. 
 
Doel van de Executive Master is onder andere om te komen tot media-innovaties. Zulke innovaties borduren vaak voort op al bestaande, herkenbare elementen die in elk mediaproduct terugkeren. In de master worden deze bouwstenen belicht vanuit verschillende theoretische invalshoeken. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids