Normal_callcenter_headset_telefoon

Studenten die deze week met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bellen, krijgen te horen dat de wachttijden “erg lang” zijn. Dat komt niet alleen door de start van het nieuwe schooljaar. DUO kampt ook met onderbezetting en een nieuw computersysteem met kinderziektes. Dit meldt Dagblad van het Noorden.

Het is weer topdrukte bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Zo vlak voor het nieuwe studiejaar bellen veel studenten met vragen over studiefinanciering. Maar de beller krijgt deze week meteen een bandje te horen met de mededeling: “Momenteel zijn de wachttijden erg lang. Naar verwachting blijft dat vandaag ook zo.’’
 
Dat ligt niet alleen aan de start van het nieuwe schooljaar. Duo kampt met een onderbezetting van het personeel. Normaal gesproken wordt er tijdelijk personeel ingezet bij verwachte drukte, maar daar krijgt DUO geen geld meer voor. Daarom zijn er veel minder telefoonlijnen in gebruik, met als gevolg dat studenten vaak een uur in de wacht staan voordat ze geholpen kunnen worden. 
 
Een ander probleem is het vernieuwde computersysteem. Naast het feit dat het personeel nog moet wennen aan de veranderde manier van gegevensverwerking, blijkt het systeem zijn kinderziektes ook nog niet kwijt te zijn. 
 
Veel mbo-studenten hebben bovendien foutieve informatie gekregen, wat leidde tot een storm aan extra telefoontjes. De verwachting dat de piekdrukte eind deze week genormaliseerd is.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids