Normal_geld__portemonnee__muntgeld

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) neemt vaak te veel tijd voor het behandelen van aanvragen van studenten voor studiefinanciering of leningen voor studeren in het buitenland. Regelmatig moeten studenten dan zelf aan de bel blijven trekken. Ook wordt er door de klantenservice tegenstrijdige informatie gegeven over de aflosregels bij schulden. De LSVb wil dat DUO hierop zo snel mogelijk actie onderneemt. Dit meldt NOS.

Volgens Iris van Noort, juridische medewerker van de LSVb, klagen er elk jaar honderden studenten over de overschrijding van de aanvraagtermijn door DUO. De organisatie moet binnen 8 weken een verzoek voor studiefinanciering of lening verwerken, maar het komt voor dat studenten pas na 2,5 maand een definitief antwoord krijgen. Hierdoor heeft één studente zelfs uitstel van haar studie in het buitenland moeten aanvragen. 
 

Tegenstrijdige informatie

Volgens Van Noort vinden studenten de website van DUO te onduidelijk. Maar nemen ze contact op met de klantenservice, dan krijgen ze vaak tegenstrijdige of foutieve informatie te horen.  Vooral met vragen over de aflosregels bij schulden weet de klantenservice niet goed raad.  Op de website staat andere informatie dan wat DUO aan de telefoon meldt.
 

Reactie DUO

Volgens woordvoerder Tea Jonkman van DUO wordt de verwerkingstermijn voor aanvragen voor het buitenland verlengd, omdat er extra controles plaatsvinden. Hierbij is Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs, als derde partij betrokken. Daarom kunnen studenten een lening voor studeren in het buitenland het beste ruim 3 maand van te voren aanvragen. Jonkman geeft aan dat DUO klachten serieus neemt, maar dat er altijd miscommunicatie kan ontstaan. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids