Normal_groepsfoto_buiten_van_olsttoren_op_achtergrond

Negen nationale en internationale instellingen voor hoger onderwijs hebben hun krachten gebundeld om tools te ontwikkelen waarmee docenten studenten gaan stimuleren om hun talent optimaal aan te spreken. Met het project WeTalent willen de partners ervoor zorgen dat getalenteerde studenten in het Europese hoger onderwijs veel meer uitgedaagd worden. Dit meldt Hanzehogeschool.

Aan het project WeTalent, Working in Europe to connect Talent development in higher education, doen, naast zes buitenlandse instellingen, Hogeschool Rotterdam, Universiteit Utrecht en de Hanzehogeschool Groningen mee. Zij stellen dat jonge mensen hun talent en vaardigheden, nodig voor een excellente start van hun maatschappelijke rol en carrière, nu niet ten volle ontwikkelen. Deze studenten kunnen door te weinig uitdaging zelfs het hoger onderwijs verlaten. Hun docenten beter toerusten is een manier om meer uitdaging te realiseren. Ontwikkeling van tools in een internationale, innovatieve setting moet ertoe bijdragen dat jonge Europese high potentials zich optimaal kunnen ontwikkelen.
 
De tools worden geïntegreerd in de WeTalent Wizard. Dit is een e-learning omgeving die ontwikkeld wordt in een internationaal proces van co-creatie. Dze omgeving bestaat uit een zelfevaluatie-instrument voor docenten met betrekken tot de eigen visie op talentontwikkeling (MeTalent Mirror), een instrument om talent te spotten (YouTalent Spotter) en een geïntegreerde e-mediatheek met teksten, beelden en filmpjes die docenten in staat stelt op onderzoek gebaseerde talentprogramma’s te implementeren in hun onderwijs (WeTalent e-Library).
 
Het WeTalent project wordt geleid door dr. Marca Wolfensberger, lector van het lectoraat Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen. ‘Het proces van leren is een delicate reis van zowel docent als student.  Het is een enorme uitdaging voor de docenten om rekening te houden met een diverse studentenpopulatie en om elk talent te faciliteren. In WeTalent maken we tools om dit proces te faciliteren, in co-creatie met docenten en studenten. Door deze tools beschikbaar te stellen moedigen we Europese hoger onderwijsinstellingen aan maximaal in te zetten op talentontwikkeling. 
 
In het kader van het Strategische Partnerschap programma van Erasmus+ Key Action 2 (gericht op samenwerken aan innovatie en delen van best practices) heeft WeTalent EU-subsidie gekregen voor de periode van september 2017 tot augustus 2020.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids