
Inholland opleiding Tourism Management stelt toekomstbestendig toerisme centraal
Hogeschool Inholland lanceert per september 2025 een nieuwe profilering van haar opleiding Tourism Management: ReIS – Regeneratief, Inclusief en SMART toerisme in een grootstedelijke context. Deze vernieuwde aanpak legt de nadruk op duurzaam, inclusief en technologisch innovatief toerisme, gericht op het leefbaarder en veerkrachtiger maken van steden voor bewoners, bezoekers én ondernemers. Dat meldt Hogeschool Inholland.
Met de ReIS-profilering werkt Inholland vanuit het besef dat toerisme niet een doel op zich is, maar een krachtig middel om steden te versterken. Studenten worden vanaf het eerste studiejaar uitgedaagd om met complexe toeristische vraagstukken aan de slag te gaan binnen de stedelijke omgeving van Amsterdam, Haarlem en Rotterdam.
Regeneratieve aanpak
Inholland kiest bewust voor een regeneratieve aanpak, waarbij toerisme actief bijdraagt aan het herstel en de versterking van lokale gemeenschappen en ecosystemen. Studenten ontwikkelen producten en diensten die nauw aansluiten bij de identiteit en behoeften van de bestemming, in nauwe samenwerking met bewoners en lokale partners. Deze aanpak creëert ecologische, sociale én economische meerwaarde.
Inclusiviteit
Inclusiviteit staat centraal binnen de opleiding, mede dankzij de expertise van Inholland-onderzoeker Veroniek Maat. Studenten leren hoe zij toeristische concepten ontwerpen die toegankelijk, betaalbaar en herkenbaar zijn voor alle doelgroepen. Zo ontstaan er concepten als reizen voor blinden met extra audiobegeleiding, reizen voor rolstoelgebruikers met volledig aangepaste excursies, of reizen voor mensen met autisme, waarbij structuur en rustmomenten centraal staan. “Inclusief toerisme biedt kansen om écht verschil te maken. We dagen studenten uit om toerisme zo te ontwerpen dat iedereen zich welkom voelt,” aldus Maat.
Digitalisering en kunstmatige intelligentie binnen toerisme
De opleiding speelt in op de mogelijkheden van digitalisering en kunstmatige intelligentie binnen toerisme. Studenten ontwikkelen datagedreven oplossingen voor gepersonaliseerde ervaringen, crowd control en gedragssturing (nudging). Ook leren zij hoe data kunnen bijdragen aan strategische beslissingen, in samenwerking met partners en lectoraten.
Vanuit de Inholland locaties in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam werkt de opleiding nauw samen met gemeenten, bedrijven en bewoners. Studenten krijgen vanaf dag één praktijkgerichte opdrachten die bijdragen aan meervoudige waardecreatie in de stedelijke context.