25 april 2019 om 14:54
< 1 min lezen

‘Geef studenten met beperking een gelijke kans’

De Tweede Kamer debatteerde gisteren over studeren met een functiebeperking. Oudervereniging Balans en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) maken zich zorgen over de positie van studenten met beperkingen als autisme, adhd en dyslexie. Deze studenten ontvangen van hun onderwijsinstelling vaak niet de ondersteuning die zij nodig hebben en vallen daardoor relatief vaak uit. Dit meldt NVA.

Balans en de NVA ontvangen regelmatig klachten van studenten en ouders over studeren met een beperking zoals autisme of adhd. Studenten lopen vast in hun opleiding doordat laagdrempelige ondersteuning na de middelbare school ontbreekt, zegt woordvoerder Joli Luijckx van NVA en Balans in het NRC. 
 
Deze zomer vroegen beide organisaties ouders en studenten om hun ervaringen met studeren met een functiebeperking te melden. Hieruit bleek onder andere dat het voor studenten met een beperking vaak extra moeilijk is om een stageplaats te bemachtigen. Lukt dit wel, dan blijkt er bij het stagebedrijf vaak onvoldoende kennis te bestaan over beperkingen als autisme, adhd of dyslexie. Ook blijkt een aantal opleidingen nog altijd een ontmoedigingsbeleid te voeren. Hierin spelen vooroordelen een grote rol.
 
De NVA en Oudervereniging Balans vragen daarom de Tweede Kamer om ook studenten met een beperking de kans te geven hun talenten en capaciteiten te ontplooien en zich goed te kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • Docenten

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Docenten

    Studenten en docenten Tilburg University protesteren tegen samenwerking met Israël 

    21 november 2025 om 11:46

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht