21 maart 2017 om 10:14
< 1 min lezen

‘Groepsfunctioneren in de kinderopvang verdient meer aandacht’

Pedagogisch medewerkers zouden meer aandacht moeten hebben voor het stimuleren van contacten tussen kinderen in de groep. Meer samenhang in de groep bevordert een positieve en levendige sfeer in de kinderopvang, blijkt uit onderzoek van promovenda Mireille Aarts aan de Radboud Universiteit. Dit meldt Vakblad Vroeg.

In het promotieonderzoek ‘Groepsfunctioneren in kinderdagverblijven: er valt nog veel te winnen’ laat Aarts zien dat er meer samenhang is en een meer positieve en levendige sfeer heerst in kleinere groepen, in groepen met oudere kinderen en in groepen waar de kinderen al langer komen. Deze samenhang is terug te zien in de belangstelling van de kinderen voor elkaar en in hoe vaak ze met elkaar spelen.
 
Het blijkt dat veel pedagogisch medewerkers meer gericht zijn op functioneren van het individuele kind dan op de groepsdynamiek als geheel. Zij kunnen de samenhang van de groep bevorderen door contacten tussen kinderen te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door de inrichting van de groepsruimte uitnodigender te maken voor onderlinge interactie tussen kinderen. Ook kunnen pedagogisch medewerkers zelf de kinderen helpen meer contact te maken met elkaar.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    12 september 2025 om 10:57
    • Kinderopvang

    Arnhem start met ‘LOGO30000’-programma voor woordenschat bij peuters

    12 september 2025 om 08:45

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland