21 december 2012 om 10:07
< 1 min lezen

Goed bestuur leidt tot goede leerlingprestaties

De Code Goed Bestuur werd door de PO-raad opgesteld, na de invoering van de wet Goed Onderwijs Goed Bestuur in augustus 2010.  In de code staat onder andere de manier waarop schoolbesturen verantwoording af moeten leggen beschreven.

De afgelopen twee jaar zijn steeds meer schoolbesturen aan de hand van de code gaan werken. Terwijl in 2010 nog een derde van de schoolbesturen dat deed, was dat aantal in 2012 al gegroeid tot twee derde. Uit het onderzoek bleek dat de citoscores van leerlingen wiens bestuur de code hanteren 3 tot 5 punten hoger liggen dan die van andere leerlingen. Dit verschil kan het schooladvies van vmbo naar havo opkrikken.

Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat leerlingen van scholen waar opheffing dreigt, of waar incidenten spelen, het minder goed doen dan leerlingen van scholen zonder dergelijke problemen. Daarnaast bleek dat er weinig conflicten tussen schoolbestuur en school voorkomen. Tenslotte toont het onderzoek aan dat leerlingen en de ouderraad, in tegenstelling tot de schoolleiding en medezeggenschapsraad, nauwelijks invloed hebben op beslissingen die het schoolbestuur neemt.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Man aangehouden voor zedendelict bij basisschool ’t Hout

    Gisteren om 10:22
    • Basisonderwijs

    Leerlingen moeten ‘verantwoord’ leren omgaan met AI

    Gisteren om 09:18

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland