'Gezonde schoolmaaltijden zijn geen oplossing voor het armoedeprobleem'
5 april 2023 om 08:16
< 1 min lezen

‘Gezonde schoolmaaltijden zijn geen oplossing voor het armoedeprobleem’

Enkele honderdduizenden leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen vanaf vandaag gratis een lunch of ontbijt krijgen op school. Het programma is bedoeld voor onderwijsinstellingen waar minstens 30 procent van de leerlingen komt uit een gezin met een laag inkomen. Dat meldt Movisie. 

Scholen zijn blij dat er structureel geld vrijkomt. Het aantal kinderen en jongeren dat opgroeit in armoede neemt toe en daarmee ook het aantal dat zonder ontbijt of lunch naar school komt. En dat heeft effect op de leerprestaties. Het is belangrijk om daar iets aan te doen en op dit project is niks af te dingen. Maar het lost het structurele armoedeprobleem niet op. Teveel Nederlanders hebben geen buffers (meer) om tegenvallers op te vangen. Onverwachte kosten leiden dan al snel tot financiële stress en betalingsproblemen. Ad hoc maatregelen zullen daardoor steeds minder voldoen.

Verzachten van de effecten 

Het project schoolmaaltijden.nl valt in dezelfde categorie als de aanpak voor menstruatiearmoede, energiearmoede, vervoersarmoede en inflatiearmoede. Het verzachten van de effecten van de gevolgen van armoede. En niet de structurele aanpak van het veelkoppig monster dat armoede is.

Armoedegrens 

De verwachting is dat het aantal mensen in armoede de komende periode alleen maar toeneemt. Het CPB schetst in het Centraal Economisch Plan 2023 (maart 2023) geen optimistisch beeld. Door het wegvallen van tijdelijke overheidssteun stijgt komend jaar het aantal mensen onder de armoedegrens fors van 4,7 procent in 2022 naar 5,8 procent in 2024.

Systematische en duurzame aanpak 

Dat pleit voor een systematisch en duurzaam aanpak van armoede. Zodat ouders zelf weer ontbijt voor hun kinderen kunnen kopen, mensen geld hebben voor vervoer om naar werk te gaan zodat ze hun baan niet verliezen, of menstruatieproducten kopen, en gewoon de verwarming aanzetten en warm douchen.

Die structurele aanpak is ook hard nodig om te voorkomen dat er bij elke (economische) tegenvaller weer een armoedefenomeen opduikt. Denk bijvoorbeeld aan smartphone-armoede of rollatorarmoede.

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    12 september 2025 om 10:57
    • Basisonderwijs

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    12 september 2025 om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht