Normal_schrijven_pen_papier

Docenten hebben deze periode hun handen vol aan het nakijken van de eindexamens. Dat komt niet alleen omdat het een nauwkeurig werkje is, vooral de vaak slecht leesbare handschriften van leerlingen maken de klus behoorlijk tijdrovend. Dat meldt RTL Nieuws.

Nederlands, Geschiedenis en Economie zijn de vakken die de meeste tijd in beslag nemen voor docenten. Vivian van Es van het Stedelijk Gymnasium in Utrecht zegt per leerling bijna drie kwartier bezig te zijn. Volgens haar is vooral het begrijpen wat er staat soms een hele klus op zich. Ook het gekras in antwoorden komt de leesbaarheid vaak niet ten goede. Van Es zou daarom liever zien dat examens in de toekomst digitaal worden. Dat geldt nu alleen nog voor kandidaten met dyslexie. De docente Economie denkt op die manier ongeveer een kwartier per leerling tijdwinst te kunnen boeken.

Karin den Heijer van Beter Onderwijs Nederland herkent zich in het probleem. Volgens haar is een onduidelijk handschrift te wijten aan een slechte basis op de basisschool. Basisscholen zouden daarom meer aandacht moeten besteden aan het schrijfonderwijs en strenger moeten letten op de leesbaarheid, zoals bijvoorbeeld in België wel gebeurt. Is een antwoord onleesbaar, dan zou het fout moeten worden gerekend. Den Heijer zegt dat Nederlandse docenten nu vaak behoorlijk coulant zijn voor hun leerlingen.

Van Es maakt gelukkig niet vaak mee dat een antwoord helemaal niet te ontcijferen is. Vaak komt ze er wel uit. Die keren dat ze iets fout moet rekenen, zijn er in haar geval maximaal twee op jaarbasis.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids