8 september 2022 om 11:50
< 1 min lezen

Een driedimensionaal perspectief op onderwijs

Enkele quotes uit het interview:

 

  • “Wanneer leerlingen in hun ontmoeting met de leraar niet teruggebracht worden tot een object dat vaardigheden moet verwerven, maar geraakt worden door de aandacht van de leraar, dan kunnen er emancipatoire krachten en in de slipstream daarvan motivaties, zoals leermotivatie, prestatiemotivatie en sociale motivatie, vrijkomen.”

 

  • “Scholen, onderwijsteams en leraren schrijven bij vierjaarlijkse nadenken over de visie en strategie al snel de slogan “de leerling centraal” op om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag, waarin vaak juist het systeem centraal staat, zoals de directieven van de overheid, de roosters van de school en de aangekochte rekenmethode.”

 

  • “Om onderwijs te maken dat er blijvend toe doet, moet je er volgens mij voor zorgen dat je loskomt van ‘vroeger was alles beter’. Dat betekent dat je niet alleen in de ontwikkeling van eigentijdse onderwijsconcepten moet investeren, maar ook in de organisaties zelf.”

 

Downloadhier het interview

 

Voor KPC Groep verzorgt Ton Bruining onder meer de programma’s The Next Step (doorontwikkeling van interne huisacademies)de Werkplaats 10-14 onderwijs en professionaliseringstrajecten voor interne onderwijsadviseurs).

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Basisonderwijs

    DUO publiceert definitieve bekostigingsbeschikkingen voor 2025

    Gisteren om 14:41
    • Basisonderwijs

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Gisteren om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht